רעיונות להעצמה, הגברת אוטונומיה ובחירה של לומדים גם מרחוק


מורות ומרצות רבות חוות חוסר מעורבות לומדים במשימות של למידה מרחוק, תלמידים רבים אינם שולחים חזרה את המשימות, שולחים באיחור או שולחים תוצרים מינימלים... בדרך כלל מדובר במשימות פשוטות שמערבות את הלומד רק ברמת ה "השלמת משימות".
אם נשנה את סוג המשימות, הדברים יכולים להשתנות. 


למידה מרחוק יכולה להיות משמימה או מעצימה


אך כיצד אפשר לעבור לרמה גבוהה יותר של מעורבות?  
על מנת להגביר מעורבות לומדים יש לתת להם יותר "בעלות על תהליך הלמידה", אם ניתן להם יותר אוטונומיה ובחירה, יש יותר סיכוי שיקחו חלק כי בעצם בחירת המסלול שבו ילכו, הם יהפכו להיות חלק מהותי בבניה של תהליך הלמידה של עצמם.

בחירת התוצר

כתבו מספר רעיונות לשלב היישום של החומר הלימודי ותנו ללומדים לבחור איזה תוצר ירצו להכין.
הבחירה יכולה לכלול מספר מרכיבים:
בחירה של מהות התוצר עצמו: כתיבת בלוג/כתיבת כתבה לעיתון/כתיבת רשומה ביומן אישי/הכנת אינפוגרפיקה/הקלטת פודקאסט/ הכנת סרטון אנימציה בנושא וכדומה...

בחירת הכלי
הבחירה יכולה להתבטא גם בכלי טכנולוגי:
התלמידים יכולים לבחור בין Toontastic  ליצירת סרטון אנימציה בנושא הנלמד או בChatterPix  למשל על מנת ליצור דמויות מדברות בנושא הנלמד.

הכינו להם תפריט לימודי

בחירה לאורך יחידה שלמה
אלמנט הבחירה יכול אפילו להיות מורחב ליחידה שלמה, למשל:
א.   תלמידים בוחרים את המטרה (מה היו רוצים ללמוד- לתת בחירת נושא אחד מתוך שלושה נושאים שחשוב לכם ללמד).
ב.    המקורות ללמידה (לתת מספר מקורות ללמידה כמו: פודקאסטים/ סרטונים/ אינפוגרפיקות/ מדריכים/ מאמרים וכדומה ולתת להם לבחור 2 מקורות מהם ירצו ללמוד). תלמידים יעדיפו מקורות על פי סגנון הלמידה שלהם, למשל יהיו כאלה שיעדיפו להקשיב לפודקאסטים כי הם  יותר שמיעתיים ויהיו כאלה שיעדיפו אינפוגרפיקות כי הם יותר ויזואלים. 
ג.     תוצרים- תלמידים בוחרים כיצד היו רוצים להציג את הידע שצברו בחומר הנלמד (הכנת מודל/ הקלטת פודאקסט/ יצירת סרטון אנימציה / כתבה / חיבור / מצגת וכדומה).
ראו דוגמה למודל זה בדוגמה באנגלית מטה. 
דוגמאות ליישומים
לוחות בחירה של תוצר- איקס עיגול- מקצוע: מדעים.
תנו ללומדים בחירה בצורת לוח "איקס- עיגול" ואפשרו להם לעשות בעצמם את ה"איקס מיקס דריקס" שלהם.





תפריט לימודי
דוגמה לבחירה לאורך יחידה שלמה
לומדים בוחרים מנה ראשונה, מנה שניה, שתיה וקינוח לימודי.
דוגמה באנגלית

ליצירת עותק של התפריט באנגלית והורדה לחצו פה. 
דוגמה בהסטוריה



לקריאה עוד בקישור המקורי קראו פה. 

ליצירת עותק בעברית מתוך הדוגמה לחצו פה והורידו על ידי לחיצה על החץ הקטן. 


לסיכום, אם נאפשר ללומדים להרגיש שהם בשליטה על תהליך הלמידה, נוכל להגביר מוטיבציה. 



הצטרפו ועשו Like לעמוד הפייסבוק שלי "זינוק לחינוך- רעיונות בחינוך".

שלכם,

הילי



תגים: מדריכים, טכנולוגיה, חדשנות, למידה מרחוק

הוסף רשומת תגובה

1 תגובות

אדוה גבאי אמר/ה…
הי הילי,

כל כך נכון, מעורבות לומדים זה שם המשחק.
הרבה היצע, גיוון ואפשרויות לבחור ולהתנסות בטוח ימשכו את הלומדים
ויגרמו להפנמה וללמידה ארוכת טווח.