דגשים חשובים ללמידה אונליין מהבית ושלל רעיונות ליישום

 אני כותבת פוסט בהשראת פודקאסט נפלא שהאזנתי לו בשבוע שעבר בנושא הוראה ולמידה מהבית.


בתכנית הפודקאסטים של קייסי בל התארחה בשבוע שעבר ג'ניפר פירסון, מורה אמריקאית שמלמדת בבית ספר בינלאומי בסין. הם מלמדים מרחוק כבר הרבה לפנינו והיא מגיעה אל התכנית עם טיפים ששווים זהב. להאזנה לפודקאסט לחצו כאן. לסיכום שכתבתי קראו הלאה:


בית הוא לא כיתה. בבית לא יהיה לתלמידים את התיווך של המורה, החזרתיות, וכל האמצעים שהמורה עושה כדי להסביר טוב יותר את החומר ואת ההוראות- שימוש שהיא עושה בלוח, הקפה נוספת של דברים בעיגול, הסבר דברים במילים אחרות וכדומה. ולכן כשמלמדים תלמידים שנמצאים בבית, צריך לשנות את הגישה. במילים אחרות, יש לשנות את הצורה שבה אנחנו מטפחים את המיומנויות שחשוב לנו ללמד בתקופה זו.




למידה מהבית לטווח ארוך זה לא כמו פעילות אונליין של יום או יומיים.
במקרה של בידוד ביתי, ההסתגרות בבית משבשת את השגרות של הילדים וזה גורם גם לבדידות. גם אם אין בידוד ביתי, שגרת היום יום מאוד משתבשת כשלא הולכים לבית הספר וזה יכול לערער את הרגשת הביטחון של התלמידים.

עקרונות חשובים ללמידה מהבית לטווח ארוך על פי ג'ניפר פירסון, מורה אמריקאית שמלמדת בסין:

עבודה טכנולוגית פשוטה
לא כדאי לתת משימות במלא אתרים שונים. עם הרבה "קליקים", כדאי מאוד שהמשימות יהיו פשוטות וברורות. המשימות צריכות להיות באותו המקום, לא "מפוזרות" על פני מספר מקומות כי לתלמידים יהיה קשה מאוד לעקוב ולדעת מה הם כבר הגישו ומה נשאר להם. לכן כדאי לרכז הכל בעמוד אחד.

המשימות צריכות להיות באותו המקום, לא "להתפזר"
 על פני מספר מקומות כי לתלמידים יהיה קשה מאוד לעקוב

כדאי לעשות צ׳קליסט כל יום- בראש העמוד ובו לכתוב כל מה שיש להגיש, לדוגמה:

1.  היום תעשו משימת קריאה.
2.  היום תעשו משימת חשבון.
3.  היום תעשו משימת מוזיקה.

בנוסף, לא משנה באיזו פלטפורמה בית הספר יבחר ללמד, מיקרוסופט טימס, גוגל קלאסרום או אתר וויקס, אי אפשר בתקופה כזו להציג כלים חדשים שלילדים אין בהם ניסיון. ישנה עקומת למידה, לוקח זמן ללמוד כלים חדשים, ולכן אין להציג כלים חדשים לחלוטין לילדים וצריך להסתמך על פלטפורמות שהילדים כבר מכירים.

בחרו פלטפורמה שהילדים כבר מכירים

תכנון זמן
אי אפשר לצפות שבדיוק מה שמורים מלמדים בכיתה זה בדיוק מה שהמורים ילמדו בבית. לוקח כפול זמן לעשות דברים ולכן צריך לתת הרבה פחות חומרים ובכלל לשנות את כל הגישה. ללמד דברים אחרת
כי : הבית זה לא הכיתה. יש לבית הרבה יתרונות אחרים שאיתם אפשר ללמד
. דוגמה יצירתית לשימוש בסביבת הבית ללמידה: לצלם את הארון שלך, להפוך אותו לעיר דמיונית ולכתוב עליה חיבור.
 
אמצו משימות שמטפחות יצירתיות ודמיון

זה לא בריא לשבת מול המסך כל היום
חשוב שהילדים לא ישבו כל היום מול המחשב כי זה לא בריא. מטרתנו היא לא שילדים ישבו מול המחשב. מעבר להשלכות הידועות, מהר מאוד העיניים כואבות, הגב כואב והיציבה מתרופפת ובנוסף, לפעמים יש רק מחשב אחד בבית ויש אחים והורים שגם צריכים את המחשב.
 לכן צריך לשחרר את הילדים לעבודה ברחבי הבית (אם אין בידוד ביתי אפשר לצאת לשכונה) ולהגיע רק בסוף היום כדי להעלות את התוצרים. דוגמאות: "בנו דגם חללית מחומרים מתכלים שיש בבית, צלמו אותו ממספר זוויות, כתבו הוראות הפעלה, ספרו על התהליך שעברתם, והעלו לאתר הכיתתי בסוף היום". 

משימות בסגנון חקרשת מרחיבות את טווח הישיבה מול המחשב:
אם ניתן להם לשוטט במלא כלים חיצוניים כדי "לחקור" נושא מסויים, תוסח דעתם בקלות ומהר מאוד הם ימצאו את עצמם משוטטים באתרים שלא קשורים לשיעור והם יהיו הרבה שעות מול המחשב ולכן צריך לתת משימות מחוץ למחשב כאשר הילדים מגיעים בסוף ורק מעלים תוצרים.

רעיונות למשימות מחוץ למחשב:

דוגמה מהפודקאסט של ג'ניפר: מורה לחינוך גופני אמרה לתלמידים להכין exercise lesson  - אימון כושר שהילדים ממציאים לעצמם, ולצלם רק כשזה מוכן ומושלם. אז הילדים מתעמלים, עובדים עם הגוף ומתכננים תרגילים, הרבה זמן לפני הצילום עצמו. ולבסוף מצלמים כשזה מוכן. 
 
תלמידים יכולים לבנות דגמים מחומרים שונים
דוגמאות נוספות:
להכין חפש את המטמון בבית.
להכין חדר בריחה בבית. 
לכתוב מכתב למישהו ידוע. לשלוח לו. 
לבנות דגמים מחפצים שונים.
להכין תכנית טלוויזיה, עם תסריט ותפקידים ורק בסוף לצלם. (אפשר להשתמש בבובות שמכינים מגרביים/נייר/בריסטולים אפשר להשתמש בחפצים שיש במטבח כמו תרבד, כפיות, מזלגות).

להכין חדר בריחה או חפש את המטמון

גאומטריה: לצלם צורות שונות בבית.
שפה עברית או אנגלית: כתיבת תעודת זהות או מונולוג לבובה/צעצוע אהוב. 
חשבון: מיון צעצועים/משחקים/חפצים לפי צבעים/שימוש וכתיבת תרגילים מסכמים.  כתיבת חידות לכיתה.

כתיבת תעודת זהות או מונולוג לבובה/צעצוע אהוב

חינוך חברתי: לצלם את שולחן הכתיבה שלי, המקום שבו אני עובד, התלמידים חולקים ומשתפים, מספרים
 על יתרונות וחסרונות אזור העבודה הביתי שלהם. 

תלמידים יכולים להבין רובוטים מחומרים שיש בבית ולכתוב את סיפור חייהם של הרובוטים.

לומדים יכולים להכין רובוטים מחומרים שיש בבית ולכתוב את סיפור חייהם


כתיבת חיבור על השכונה שלי בשיתוף תמונות, להכין משחקים מחומרים שיש בבית, לכתוב סוף אחר לסיפור ידוע, לחתוך אותיות מתוך קופסאות של מוצרים שונים בבית ולחבר מהם משפטים. לצלם דברים בבית ולכתוב רעיונות לשימושים חדשים לאותו החפץ.

 חשוב: גם את החיבור עצמו לא להקליד במחשב אלא לכתוב במחברת או בדף ואז לצלם את החיבור שנכתב על דף רגיל בכתב יד ולהעלות
 לפלטפורמה הכיתתית.


כדאי לכתוב את החיבור על דף בכתב יד ורק אז להעלות למחשב את התמונה

הפן האנושי
השגרות של היום יום נעלמות כשנמצאים הרבה זמן רחוק מבית הספר. זה מערער את התלמידים גם בצד החברתי והנפשי
ולכן חשוב לשלוח דברים אנושיים שמשמרים את הקשר האנושי.
 למשל: כל בוקר המורה שולחת מסר פשוט בוידאו. שם רואים דברים אנושיים פשוטים של שגרה למשל: "שלום תלמידים  זו הילי המורה, היום אני מטילת עם הכלב שלי בחצר האחורית...תגידו שלום לבובי!"  וכך הם מרגישים שהמורה שלהם עדיין איתם, יש מבוגר שדואג להם ומתגעגע אליהם. זה מגביר את תחושת הביטחון בתקופה כל כך קשה.   חשוב: לתת הוראות גם בכתב וגם בוידאו. זה גם טוב יותר כדי לתת הוראות דרך הערוץ השמיעתי וגם דרך הערוץ הכתוב אבל זה גם טוב כי הילדים מכירים את המורה ויודעים למה המורה מתכוונת בדיוק כשהיא אומרת משהו, לפי טון הדיבור, והניואנסים כי הם מכירים אותה ורגילים אליה. מתן הוראות ברורות חשוב גם בשביל קהל ההורים שאינו מכיר את דרך העבודה של המורה ואנחנו יודעים שרוב ההורים יהיו שם, מעורבים ויתמכו בילדים בהבנה של המשימה. 


חשוב לשלוח דברים אנושיים שמשמרים את הקשר האנושי
עם המורה שהם מכירים

יש לגלות גמישות
כל תלמיד נמצא במקום אחר עם מצב בייתי אחר. אי אפשר לצפות מכולם להעלות את המשימות באותו הזמן. למשל: לדני סבתא עוזרת והיא פנויה רק בערבים... או המחשב בבית של יהלי לא פנוי עד השעה 18:00 כי אמא עובדת עליו ולכן יש לגלות הרבה גמישות.

מפגשים סינכרונים
אפשר לשלוח לו"ז להורים בתחילת השבוע של מתי יש מפגשי זום סנכרונים. ילדים רבים רוצים לעלות למפגש כדי לראות את החברים. יש ילדים בבידוד שהם ילדים יחידים וממש חסר להם חברה של ילדים בגילם. אז כדאי להשאיר את מפגשי הוידאו ל 15 דק וכדאי לעשות פעילות קלילה ונחמדה. אם יהיו תלמידים שלא יוכלו להגיע, זה גם בסדר כי כל אחד נמצא במצב שונה וצריך לגלות הרבה גמישות.


עבודה בזוגות
דווקא עכשיו, לא כדאי לעשות עבודה אינטנסיבית בזוגות כי יש רמות לחץ שונות בגלל דברים שקורים בבתים ובמשפחות השונות. זה תיאום שעלול מאוד להכביד על העבודה ויהיה קשה לתמרון.
אם עושים עבודה בזוגות צריך שזה יהיה מינימלי ולא "תלוי" כמו: ״ספר לחבר על ספר שאתה ממליץ עליו״. או כל דבר שלא נותנים עליו ציון והוא לא מלחיץ.



משוב

תלמידים רגילים שהמורה ניגשת אליהם, מסתכלת על העבודה ומסבירה להם דברים בשיעור.
יש לוודא שהמורה מחזירה משוב אפילו קטן כל יום. זה יכול להיות אפילו:
הקלטה קצרה מהמורה לתלמיד עם משהו שכדאי לתקן.
משוב קטן בכתב: "ראיתי מה עשית, כל הכבוד".

יש לוודא שהמורה שולחת לפחות משוב קטן כל יום

מקווה שנתרמתם מהרשומה הזו.
לעוד רעיונות רבים מג'ניפר פירסון ללמידה מהבית, בקרו בבלוג שלה:


לשמירה על קשר בקרו בעמוד זינוק לחינוך. 
בהצלחה ושרק נהיה בריאים,

הילי זוורו

תגים: למידה מרחוק, חדשנות, עברית. 

הוסף רשומת תגובה

3 תגובות

‏אנונימי אמר/ה…
מקסים
מסכימה שעודף שעות מסכים מסוכן ובעייתי
הייתי מוסיפה למשימות
להכין טיפ/ סיסמא/ שיר/ חיזוק/ משהו משמח לתלמידים אחרים/ לבני משפחה/ שכנים
‏ענת עג'מי אמר/ה…

אתייחס לדגש "הפן האנושי" יש להתחשב ברגשות של התלמידים מכיוון שלא כולם חווים את המצב אותו הדבר ויש לגלות אנושיות והתחשבות בהם ובכלל. יש לנסות גם להקל על המצב הנוכחי במידת האפשר. ישנם תלמידים הסובלים מחרדות וחוסר אונים, ולכן יש להתחשב בהם ולא להעלות את סף החרדה האישית אלא ליצור תחושת הזדהות וקרבה לתלמידים כדי שיוכלו לשתף פעולה.
‏אנונימי אמר/ה…
פוסט מעולה עם רעיונות נהדרים !