בינה מלאכותית (AI) נכנסת לעולם החינוך ומשנה את הדרך בה אנו מלמדים ולומדים. אחד הכלים החדשניים ביותר בתחום זה הוא SUNO AI, מחולל מוזיקה שמאפשר לתלמידים ליצור שירים על פי מילים שהם כותבים.
מה הכלי עושה?
התלמידים כותבים מילים לשיר: בית, פזמון בית וכדומה. לאחר מכן הם בוחרים ובוחרות סגנון מוזיקלי כמו: היפ הופ, קאנטרי, פופ, רוק ועוד. ממתינים כדקה והשיר המלא מוכן. השיר בעצם הוא הפקה מלאה עם מוזיקה, מנגינה, זמר או זמרת ועוד.
האזינו לדוגמה קטנה שהכנתי עם סטודנטים של רג"ב בכנס רג"ב ארצי:
אתם לא מדמיינים, זה לא זמרים אמיתיים ששרים, זה מחשב שמג'נרט את השירה, המוזיקה והמנגינה.
יתרונות
הכלי קודם כל עובד על העצמה של התלמיד. התלמיד מצליח לבצע בדקה משימה שבעבר היתה עולה אלפי שקלים ולוקחת שבועות רבים. התוצר מעצים את התלמיד ומחבר אותו לנושא שאנחנו מלמדים.
יישומים במקצועות השונים
מקרא וספרות: שימוש ב-SUNO AI יכול לעודד תלמידים לכתוב שירים וסיפורים קצרים על היצירות הספרותיות שנלמדו, אשר המחולל יהפוך לשירים מלודיים. תהליך זה מעודד יצירתיות וחשיבה ביקורתית במיוחד בכתיבה מנקודות מבט שונות.
מדעים: ניתן להשתמש ב-SUNO ליצירת שירים שמסבירים מושגים מדעיים מורכבים בצורה פשוטה ומלודית. למשל, שיר על מחזור המים או על מבנה התא יכול לעזור לתלמידים לזכור טוב יותר את החומר הנלמד.
קראו פה על שיר החלקיקים שנכתב על ידי מורים למדעים.
היסטוריה וגיאוגרפיה: יצירת שירים היסטוריים יכולה להחיות דמויות ואירועים מהעבר, מה שמסייע לתלמידים להתחבר לתוכן ולזכור אותו בצורה מהנה וקלילה יותר. אפשר לשלב תמונה של דמות הסטורית עם החלפת פנים, בדמות התלמיד וכתיבת שיר מנקודת מבטו.
מתמטיקה: תלמידים יכולים ליצור שירים המסבירים נוסחאות וחוקים מתמטיים. לדוגמה, שיר על נוסחת שטח משולש או חוקים באלגברה.
אנגלית: המורה יכולה לכתוב שיר לתלמידים צעירים עם אוצר המילים שלמדו. השיר והמילים הופכים זכירים יותר.
תלמידים יכולים לכתוב שיר בעצמם עם אוצר המילים שלמדו או שיר על סיפורים, טקסטים ומחזות שקראו באנגלית.
חשיבה נמוכה: תלמידים בתחילת רכישת הכתיבה, יכולים להתחיל בפעולות פשוטות כמו כתיבת משפטים בסיסיים והפיכתם לשירים. תהליך זה מסייע בחיזוק הבנת הנקרא וביטוי בכתב.
חשיבה גבוהה: התלמידים יכולים לכתוב שירים מורכבים יותר עם מבנה ופסקאות ברורות, מה שדורש מהם תכנון, ארגון ויצירתיות ברמה גבוהה יותר.
פעילויות לדוגמה
הכיתה מתחלקת ל 5 קבוצות
כל קבוצה בוחרת דמות אחרת מהיצירה הספרותית שנלמדה או מהסיפור המקראי שנלמד.
כל קבוצה כותבת שיר מנקודת מבטה של הדמות שהיא מייצגת. השיר מבטא את הדברים שהרגישה, חשבה ועשתה ביצירה.
לאחר מכן כל קבוצה מעלה את המילים ל Suno ויוצרת שיר בסגנון שמתאים לאווירה והמילים.
לדמות טובה ועדינה אולי התלמידים יצרו שיר קאנטרי או פופ, לדמות שנעשה לה עוול מסוים, אולי הקבוצה תבחר שיר ראפ.
לאחר מכן : פעילות ארוויזיון
כל קבוצה מתאמנת כמובן על ההופעה שלה, או שכל קבוצה מקליטה סרטון (וידאו-קליפ) לשיר שלה ועורכת אותו.
כל קבוצה מציגה בתורה את השיר שלה.
לפני כל הופעה הקבוצה מציגה את המילים שכתבה, ומסבירה מדוע וכיצד היא משקפת את הדמות הספרותית/המקראית/ההסטורית שהם מייצגים.
לאחר הופעתן של כל הקבוצות, כל קבוצה מצביעה בפתקים כמו בארוויזיון: 8 נקודות, 10 נקודות ו 12 נקודות.
מכריזים על הקבוצה הזוכה!
דוגמאות מהשטח:
פעילות כתיבת שירי פרידה לכל מורה
תורה
חינוך
שיר מקסים שיצר סטודנט שלי, טהר מור יוסף, השיר מדבר על התנהלות נכונה ברשתות החברתיות, והוא יוצר בבינה מלאכותית, סגנון: היפ הופ!
קישור לשיר:
מתמטיקה
שיר מדליק שיצרה הסטודנטית למתמטיקה שלי, שני אמויאל, בקורס "מסע לעולם הדיגיטלי" של תכנית רג"ב, שני השתמשה ב SUNO להלחנת השיר של כפולות 4 ולאחר מכן העלאת האת השיר ל Lalamu שנמצא בקנבה כדי להכין סרטון לשיר עם גיבורי על ששרים את השיר!!
מדריך ליצירת שיר
בואו ללמוד איך עושים את זה!!
טיפים נוספים:
לפני כל בית, כתבו [verse]
לפני כל פזמון כתבו [chorus]
שמרו על מבנה של שיר מסורתי (בית, פזמון, שורות קצרות)
והכי חשוב: בעברית, יש לשים את מילות השיר בנקדן ולוודא שהכל מנוקד כמו שצריך כדי שהבינה תוכל להגות את המילים כמה שיותר טוב.
--
1 תגובות