לדבר לדבר לדבר באנגלית!!


כדאי לדבר רק באנגלית בשיעורים ולעודד את התלמידים לעשות כך גם. אך אם הלימוד נעשה בכיתות נמוכות בהן אין עדיין יכולת להבין או לדבר ברמה מספקת, כדאי להשתמש כמה שיותר באנגלית בכיתה
כדי לתקשר בתוך משימות מובנות. 
כמו כן, כדאי ליצור מערכת של "צ'ופרים" על דיבור באנגלית בשיעור. למשל: לתת נקודות כשתלמידים מדברים רק באנגלית בתוך המשימות המובנות או בתוך פרק זמן שנקבע מראש ולתת מספר נקודות מסוים שאם הכיתה תגיע אליה היא תקבל פרס (פרסים אהובים עליי: בחירה של שיר יו טיוב בסוף השיעור/בחירה של שיר קריוקי או Just Dance ,  לצאת החוצה לשחק מחבואים באנגלית ...)

פוסטר ביטויים שימושיים בכיתה
 כדאי להכין את התלמידים לביטויים השימושיים שאפשר להשתמש בהם בכיתה. כדאי לתלות אותם בקדמת הכיתה לשימוש במשך השנה.
ביטויים לדוגמא:
·         May I go to the bathroom?
·         Can you help me?
·         I need a pen/pencil.
·         Do you have a pen?
·         What does _____ mean?
·         This is too hard


 ועוד.

הכנתי פוסטר כזה מוכן להדפסה עם כמה ביטויים שלדעתי מאוד שימושיים, תוכלו להוריד אותו מהקישור הזה.  להורדה לחצו על התמונה. (ותודה לדני שאייר את הדמויות!)



פעילות כיתתית עם הביטויים השימושיים

חומרים: בריסטולים בגודל דף רגיל A4  וטושים.

המשימה: לבחור ביטוי שימושי אחד, להכין לו פוסטר בו מציירים את הביטוי.  המורה תתלה את הפוסטרים בכיתה לצד הפוסטר עם כל הביטויים והתלמידים יהנו לראות את היצירות שלהם לאורך השנה. 

דוגמה:

איור: דני זוורו


פעילות לתחילת השבוע
אני אוהבת להתחיל את השבוע עם פעילות בזוגות בה תלמידים מספרים לחבר שיושב לידם מה עשו בסופ"ש. אני מקרינה את השאלות על הלוח (שקופית אחת שהכנתי מראש בפונט גדול) והתלמידים קוראים מהלוח ומספרים אחד לשני.

אפשר גם להשתמש בשאלות אישיות אבל כלליות כמו: "איזה סרט ראית לאחרונה?" ואז אפשר להשתמש תמיד באותן שאלות כי כל פעם ילדים רואים סרטים אחרים.

שאלות לדוגמה (יש להתאים לרמה של התלמידים):

What movie have you seen lately?
Tell about something funny that happened to you lately.
Tell about something fun you did lately/Where did you go with your family? 
What do you like to eat?   לכיתות ד'-ה'
What do you like to do?   לכיתות ד'-ה'
Tell your friend about a good movie לכיתות ד'-ה'


הטמעת השפה המדוברת בתוך יחידות הלימוד

בתחילת כל יחידה יש לבחון טוב מהן השאלות והתשובות החשובות של היחידה.
יש ליצור רשימה שלהם.

למשל, ביחידה 2 בספר Our World  של הוצאת אריק כהן לכיתה ה' , העוסקת במאכלים, אפשר לחבר את השאלות הבאות: (הכל נלקח מהיחידה ולכן משיג את מטרות היחידה).

What do you want to eat?  (page 53)
What's your favorite food? (page 47)
Do you like ______?  (page 50)
What do you eat with chips? (page 51)

At The Restaurant (page 61)
Can I help you?
Do you want dessert?
Do you want to drink?

Do you have ___ in your sandwich? (page 65)



פעילויות שיחה עם השאלות שבפרק הלימוד

ניתן להתאים לכל נושא לימודי


משחק חיפוש "תאום"
זהו משחק שבו התלמידים מתרגלים הרבה פעמים את אותו דו השיח הקצר.

במשחק מהסוג הזה מצלמים מראש בשני עותקים כל כרטיסיה. אם נתאים את המשחק ליחידה 2 בספר Our World  למשל ויש לי 40 תלמידים בכיתה, אני אכתוב שמות/אשים תמונות של 20 מאכלים ואצלם אותם פעמיים כך שיהיו שני עותקים לכל מאכל.




א-      לחלק לכל התלמידים את הקלפים עם המאכלים ולהגיד להם להסתיר אותם.
ב-      לרשום על הלוח את השאלה או דו השיח שיש להשתמש בו בפעילות, למשל:

I like Potatoes.
What do you like to eat?
I like to eat ___________.

ג-       להגיד להם שהמאכל שהם קיבלו הוא מאכל אהוב שלהם לצורך המשחק ועליהם להסתובב בכיתה, להגיד לכל תלמיד שהם פוגשים שהם אוהבים את המאכל ולשאול את התלמיד השני מה הם אוהבים לאכול- לפי הדיאלוג שרשום על הלוח.
ד-      כשהם מוצאים את התלמיד שאוהב את אותו מאכל- לפי הכרטיסיה- הם מצאו את התאום שלהם והם יושבים יחדיו. כאן ניתן לתת עוד משימה בזוגות למשל: להכין הצגה - דוח שיח על מאכלים עם טקסט אחר. 

מתכוננים להציג את דו השיח

ווריאציות:

תוכלו לקרוא על שיטה פשוטה יותר לשחק את המשחק בפוסט הזה. 

·         בכיתה ג' למשל אפשר להשתמש בשמות תואמים- להמציא 20 שמות ולשכפל אותם. הדיאלוג יכול להיות:

·         Hello, my name is _______.
·         What is your name?
·         My name is ________.


ברגע ששני תלמידים גילו שיש להם את אותו שם, הם בעצם מצאו את התאום שלהם. 

בכיתה ו' בספר Cool  של אריק כהן, יחידה 2 עוסקת בשיחות על פעילויות יום יומיות. אפשר לחבר פעילות עם דיאלוג שבו שואלים מישהו שאלה על תחביביו או פעילויות יום יומיות. אפשר לכתוב בכרטיסיות פעילויות כמו:
I get up at 7.
I go to school.
I drink hot chocolate.
I watch TV.
וכו...

הדיאלוג:

I get up at 7 every day.
What do you do every day?
I ______________ every day.


ברגע ששני תלמידים גילו שהם "עושים את אותו הדבר כל יום" הם בעצם מצאו את התאום שלהם. 


משחק בקבוצות

הכנה: מספר סטים כמספר הקבוצות בהם: 10 כרטיסיות של שאלות ו20 כרטיסיות של תשובות.  השאלות והתשובות לקוחות מתוך החומר שאנו רוצים ללמד. אם ניקח את היחידה שהתחלתי איתה, הפרק של המאכלים, אז נכתוב את השאלות:

What do you want to eat? 
What's your favorite food?
Do you like ______?
 What do you eat with chips?
Can I help you?
Do you want dessert?
Do you want to drink?
Do you have _____ in your sandwich?

ונכתוב הרבה תשובות מלאות אפשריות לשאלות הללו, במבנים שהילדים למדו, למשל:

What do you want to eat?
I want to eat pasta
I want to eat chips
I want to eat a sandwich
וכו...


לשאלה כמו:
Do you want to drink?

יש רק שתי תשובות אפשריות:
Yes, I want to drink.
No, I don't want to drink.

הוראות:


יש לחלק את הכיתה לקבוצות של 4 תלמידים.
יש לתת לכל קבוצה 10 כרטיסיות של שאלות בצבע X
יש לתת לכל קבוצה 20 כרטיסיות של תשובות בצבע Y
יש לומר להם לשים את כרטיסיות השאלות עם הפנים מטה במרכז השולחן.
יש לומר להם לחלק שווה בשווה את הכרטיסיות עם התשובות (כ 5 כרטיסים לכל תלמיד/ה)

בכל פעם תלמיד/ה אחר/ת מרים קלף שאלה מהאמצע וקורא אותה לכולם. כל תלמיד שיש בידיו תשובה אפשרית לשאלה שנשאלה אומר אותה בעל פה- אם מקובל על כל חברי הקבוצה שזוהי תשובה מתאימה- התלמיד נפטר מהקלף שלו ושם אותו בערימה נפרדת.

המנצח: הראשון שנפטר מכל הקלפים שלו.


השלמת פרטים בדף

שלב א: צרו דף כלשהו שיש למלא. חשבו על אוצר המילים והמשפטים שתרצו ללמד וצרו דף מיוחד שמותאם לחומר.

למשל בפרק על המאכלים, אפשר ליצור טבלה כזו:

Dinner
lunch
Breakfast
Name













המטרה:

להתאמן על השיחה והמילים הללו:

·         What do you have for breakfast/lunch/dinner?
·         I have ________ for breakfast/lunch/dinner.

שלב ב':

יש ליצור דפים עם תשובות בתמונות, למשל:


Breakfast

Lunch

Dinner

שלב ג':

חצי כיתה מתחילה בפעילות שאילת השאלות: התלמידים מקבלים את הטבלה בה הם ממלאים 3 שמות של ילדים מהכיתה, שואלים בעל פה את השאלות מהדיאלוג וממלאים את הדף בהתאם לארוחה והמאכל המתאים שהתלמיד השני "אוכל". 

החצי השני של הכיתה חייב להסתיר את הדף עם התמונות שקיבלו ולענות בעל פה למי שמראיין אותם.

לאחר מכן מתחלפים בתפקידים.


פעילויות ופרויקטים לעידוד השיח באנגלית

הצגות

הרבה תלמידים אוהבים להמציא הצגות במיוחד בכיתות הנמוכות. השתמשו במשפטים החשובים לכם ללמד ותנו להם להכין הצגה. אפשר לכתוב את הדיאלוג על הלוח או לתת אותו על דף/ להכווין לעמוד בספר.
את ההצגות אפשר לצלם בוידאו ולהעלות לאתר הכיתתי/הבית ספרי או לשלוח להורים.

הצגה שתלמידים הכינו

תאטרון בובות

אפשר לתת לתלמידים דמויות מסוימות ולהגיד להם להמחיז הצגות או להתאמן על דיאלוגים מסוימים.
 אפשר לקנות בובות אצבע בעלי-אקספרס, למשל אני קניתי את זה.

אפשר גם להשתמש בבובות שהילדים מביאים מהבית, ולשלב את זה עם פעילות ת.ז לבובה עליה כתבתי בעבר, תוכלו לקרוא על כך  פה.




תלמידים אוהבים להתחבא מאחורי שולחן ולהציג עם הבובות.
רצוי תמיד שתהיה מפת שולחן שנוכל להשתמש בה להצגות

תאטרון עם בובות אצבע
אפשר לצלם בוידאו ולהקרין אחר כך בפני כל הכיתה


שאלונים Surveys

אני אוהבת לשלב פעילויות של סקרים ושאלונים שהתלמידים צריכים לערוך על מנת לחקור נושא מסוים. הכינו דף עם שאלות בנושא שאתם מלמדים ברגע מסוים ועליהם לערוך סקר בקרב ילדי הכיתה.
אם תשתמשו בGoogle Forms  תוכלו לעבוד גם על מיומנויות אנליטיות כאשר תסתכלו במליאה יחדיו על פילוח התשובות וביחד תסיקו מסקנות. 



לאחר שהתלמידים הבינו אייך לנתח מידע בגוגל טפסים
תוכלו להזמין ילדים לדבר מול קהל ולהסביר את הפילוח 
אם תשתמשו בGoogle Forms  תוכלו לעבוד גם על מיומנויות אנליטיות
כאשר תסתכלו במליאה יחדיו על פילוח התשובות וביחד תסיקו מסקנות. 


פרזנטציות בפני קהל

כשתלמידים נדרשים להציג משהו בפני קהל (כיתה/הורים/כיתה אחרת/מורים אחרים) הם נדרשים להתאמן שוב ושוב בעל פה על אותו טקסט על מנת להצליח להציג בצורה מכובדת.


תלמיד מציג בפני הכיתה


האם יש לכם עוד רעיונות לשיפור האנגלית המדוברת? רשמו בתגובות מטה. :)





הילי

english, efl, games, עברית

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות