השנה בחודש מרץ, קראתי פוסט מדהים של המורה שלי חכים כהן, שעשתה פעילות עם בובות במסגרת יום פיג'מות.
אלו התמונות שהיא העלתה:
מה בפעילות?
בפעילות הילדים נדרשו להביא בובה מהבית ובכיתה להכין תעודת זהות לבובה ולערוך תערוכת בובות.
אני חושבת שזה היה קרוב לחג הפורים ולכן הרבה בתי ספר ערכו "יום פיג'מות" מיוחד בשבוע ההוא.
גם אני וגם המורה איילת שוחט החלטנו מיד ליישם בכיתה! יצא מקסים.
לפי מה שעשתה המורה שלי, היא שילבה חשיבה מסדר גבוה וחשיבה יצירתית: בתעודת הזהות נכללו שאלות כמו:
חשבו מה הבובה שלכם רוצה לומר לכם? ומהו מקום הלידה של הבובה? (באיזו חנות קניתם? מי נתן לכם?)
החלטתי להכין תבנית להדפסה שהילדים ימלאו.
בפעילות הילדים נדרשים למלא פרטי תעודת זהות לבובה ולהשתמש בהרבה דמיון, חשיבה יצירתית וגמישות מחשבתית כדי להפיח בה חיים ואישיות. מיותר לציין שהם עשו את בצורה מדהימה, הם הרי הרבה יותר יצירתיים מאיתנו.
הנה התמונות מכיתתי:
כשבניתי את השיעור חשבתי להוסיף אלמנט של למידת עמיתים בה כל תלמיד נדרש לבחור שתי בובות, לקרוא את תעודת הזהות שלהן ולמלא עליהן פרטים בדף משוב קצר. בדומה לתערוכה רגילה במוזאון או בבית ספר, הרבה יותר אפקטיבי ומפעיל, לא רק להתבונן במיצגים אלא להשלים משימה כלשהי המקפלת בתוכה מיומנויות התבוננות, בחירה, קריאה ומשוב כמובן.
סדר מערך השיעור
שלב א'
אומרים לילדים להביא לבית הספר כל בובה שהיא שיש להם בבית.
שלב ב'
להראות לתלמידים את תעודת הזהות ולעבור עליה.
ניתן להוריד את התבנית מהקישור הזה.
חשוב מאוד לעשות דוגמה אחת עם הילדים בכיתה, כדי שיבינו במה מדובר. כשנותנים את הדוגמא יש לתת למספר תלמידים לענות כדי שהילדים יבינו את הגמישות בפעילות ויוכלו להסיק מהדוגמאות של שאר חברי הכיתה לגבי הבובה שלהם.
כמו כן זה הזמן לשאול שאלות.
שם: למלא את שם הבובה.
בן/בת כאן יש להחליט אם הבובה שלי היא בן או בת ולהקיף את התשובה.
מקום לידה: כמו ששלי כתבה, זה יכול להיות המקום בו קניתי, האיש שנתן לי, המדינה שבה הבובה יוצרה (מסתכלים על הפתקית). תשובות אפשריות: איקאה, שוק קח-תן, איטליה.
חברים: כאן הילדים נדרשים לחשוב מי החברים של הבובה. זה כמובן יכול להלקח לכל מיני מקומות: החברים מסדרת הטלויזיה של הבובה/ שאר הבובות על המדף/ אני.
תחביבים: מה הבובה אוהבת לעשות? כאן הילדים באמת מתפרעים בארץ הדמיון אבל סביר שאלו הם תחביבים מאוד ברורים לילדים ושהם משייכים לבובה באופן טבעי כבר הרבה זמן.
ציטוט: כאן התלמידים יכולים לחשוב על משהו שהבובה תמיד אומרת או אוהבת להגיד למשל:"תרגעי, הכל בסדר" (בובה שתפקידה להרגיע),"גוווווול" או "אם תעוף אין זו אגדה"!
שלב ג'
כל תלמיד מניח את הבובה על שולחן קדמי מכוסה במפה יפה (מספר שולחנות יחדיו). ולידה את תעודת הזהות שכתב לה.
שלב ד'
כל תלמיד מקבל דף משוב צפייה בתערוכה, בוחר שתי בובות שהוא הכי אוהב וממלא עליהן דף משוב. (אין שמות תלמידים על הבובות ולכן הבחירה אנונימית). את דף המשוב ניתן להוריד מהקישור הזה.
שלב ה'
כל תלמיד שם את דף המשוב ליד הבובה והילדים יכולים לקחת אליהם ולקרוא את המשוב.
מה אחר כך?
האמת היא שאחרי ההפסקה, נתתי זמן לילדים לשבת בקבוצות ולהכין הצגות בעזרת הבובות. הם לקחו את כל האישיות שהם נתנו לבובה וצרפו אותה תוך סיפור מעניין לשאר הבובות בקבוצה. התלמידים מאוד נהנו להפגיש את הבובות שלהם ביחד עם אלו של חבריהם וליצור סיפורים פרי דמיונם.
והם במיוחד אוהבים להתחבא מתחת לשולחן.
והם במיוחד אוהבים להתחבא מתחת לשולחן.
שעורי אנגלית
יצרתי עותק לשימוש בשעורי אנגלית.
הנוסח של תעודת הזהות שונה כדי שיתאים לצורה בה אנחנו רוצים שילדים יכתבו בכיתה ד' וה'. חשוב שיהיו משפטים שלמים כמו : "I live in...." במקום " current address" למשל וזה כדי להטמיע את התחביר הנכון במשפטי היכרות בסיסיים.
להורדת תעודת הזהות באנגלית לחצו כאן.
המורה נילי מעין בן יהוד מבית הספר רחל המשוררת בכפר סבא, עשתה גם היא תערוכה כזו, תוכלו לראות את התערוכה שלה בתמונה:
המורה נילי מעין בן יהוד מבית הספר רחל המשוררת בכפר סבא, עשתה גם היא תערוכה כזו, תוכלו לראות את התערוכה שלה בתמונה:
אפשר בשמחה להציע לי חברות בפייסבוק בפרופיל: הילי זוורו.
רוצים לקבל עדכונים כשפוסט חדש עולה לבלוג?
מהמחשב: בצד ימין של המסך חפשו את הכיתוב
הקטן: "רוצים לקבל עדכונים למייל? הקלידו את כתובת
המייל שלכם".
מהסמארטפון: גללו לתחתית המסך ולחצו על
"הצג את הגרסה לאינטרנט". לאחר
מכן
בצד ימין של המסך חפשו את הכיתוב הקטן:
"רוצים לקבל עדכונים למייל? הקלידו את כתובת המייל
שלכם".
תגים: משחקים, עברית, חדשנות
0 תגובות