הורים, אייך להתחיל ללמד אנגלית את הילדים שלנו?


לאחרונה פנו אליי מורים, ביניהם מיטל כספי בורשטין, שקראו כתבות בבלוג שלי ושאלו אותי שאלה כהורים, כיצד יוכלו להתחיל ללמד את ילדיהם אנגלית בבית.  בהמלצתה של מיטל החלטתי לכתוב על כך רשומה בבלוג, כדי שכולם ייהנו מהידע.

ללמידת אנגלית לדוברי עברית כמה שלבים. אנחנו רוצים שהחוויה תהיה נעימה ו"חלקה" לילד או הילדה ולכן חשוב לזהות את השלב שבו נמצא הילד ולהתאים לו את הפעילויות הנכונות לו באותו שלב. 

שני השלבים הם:
שלב הדיבור, בו לומדים אוצר מילים, משפטים קצרים, משפטים לשיחה ודיאלוגים קצרים כמו:
My name is David
How are you? I'm fine, thank you. 

והשלב השני הוא שלב הקריאה והכתיבה, בו משלבים גם אוצר מילים ושיחות. 

לדעתי, כל ילד אשר מדבר עברית ויש לו אוצר מילים טוב בעברית, ולא קיים חשש של עיכוב שפתי או לקות שפתית מכל סוג, יכול להתחיל את השלב הראשון.

הסבירו לילד שאנחנו לומדים שפה אחרת, בה יש מילים שמסמלות את אותו דבר כמו בעברית אבל רק נשמעות אחרת וקוראים לשפה הזו: אנגלית. אנחנו שומעים אותה בטלויזיה, בסרטים וקוראים אותה על המון מוצרים ומאכלים ורואים אותה על שלטים ברחוב. אולי היינו פעם בחו"ל ושמענו אנגלית וההורים דיברו אנגלית. 

ובכל זאת מה אפשר להתחיל מוקדם?
ישנו דבר אחד שאני חושבת שהוא נחמד להתחיל בגיל ממש קטן אפילו החל מגיל שנה והוא שיר ה abc.  אני חושבת שהשמעת השיר לא תעכב את רכישת השפה העברית כי היא נלמדת כשיר, ועצם הידיעה של השיר, תגרום לילד לדעת את סדר האותיות באנגלית, דבר שיעזור לו בהמשך לרכישת הקריאה והכתיבה. 

גדי שלי אומר את ה ABC בערך... גיל שנה ועשרה חודשים:



אותו דבר לגבי מספרים, אפשר להשמיע שירים של מספרים ואחרי שהילד יודע לספור בעברית, אפשר לשיר את שיר המספרים באנגלית.

גדי שלי סופר באנגלית בגיל שנה ועשרה חודשים:



מדוע לחכות עם הקריאה והכתיבה?
כאשר ילד מגיע ללמוד את כל מערכת האותיות של שפה חדשה, תהליך הלמידה שלו וההבנה שלו מסתמכת על ידע קודם. הילד מבסס את הלמידה של השפה החדשה על בסיס הידע שלו מהשפה העברית. למשל: הילד מבין מהן אותיות הניקוד באנגלית ומה תפקידן מכיוון שהוא מכיר את מערכת הניקוד בעברית (קמץ, פתח, סגול וכו...) וקל לו להבין את העיקרון מכיוון שהוא מכיר ומיישם את אותו עקרון בשפה העברית.

השלב הראשון: שלב החשיפה הראשונית 
בשלב הזה נלמד את הילדים לשוחח שיחות קצרות ונלמד אותם אוצר מילים ראשוני:
צבעים/מספרים/ חפצים בבית/ חיות וכו... בהתחלה אפשר להגיד על כל חפץ מהו, ולהשתמש בבקשות כמו:
Show me the ball.
Bring me the pencil.
What color is the chair?

חשוב לחזור הרבה על המשפטים והמילים. למשל אם נרצה להתרכז בצבעים, נחזור הרבה פעמים על המשפט: 
What color is the ___?

ונשאל על חפצים שונים.
נבקש גם מהילד או הילדה לשאול את ההורה, כלומר החלפת התפקידים תכריח את הילד להפיק את המשפטים בעצמו.

אם נרצה להתאמן על מספרים, נוכל להשמיע להם שירים על מספרים באנגלית כמו זה. 
ובבית נוכל לתרגל על ידי שאילה חוזרת בנוסח:
How many ___ are there?
How many ___ do you see?

אפשר להתאמן בעזרת משחקים כמו: תופסת צבעים, שירים ביו טיוב של מספרים וצבעים, "כמה שיותר מהר להביא לאמא: pencil/pen/book" וכו...

שיחות קצרות
בשלב הזה אפשר ללמד את הילדים שיחות קצרות באנגלית, ולהתאמן עליהן מדיי פעם, בהזדמנויות שונות. 
כמו למשל:
Hello!
Hello!
How are you?
I'm fine, thank you!


Hello!
Hello!
What's your name?
My name is ___________.

Where do you live?
I live in Tel Aviv. 


אפשר לתאר אנשים או חיות על ידי כרטיסיות חתוכות ומשחקים שונים:

What does Bobby like?
Bobby likes bones.
Bobby likes running. 

What does Bobby hate?
Bobby hates cats.
Bobby hates taking baths. 




אפשר להכין כרטיסיות שונות או להשתמש בחפצים בבית כדי להתאמן על יחיד רבים:


a box
5 boxes

a banana
six bananas

כרטיסיות ללימוד יחיד ורבים



אפשר להכין משחקי רביעיות או לקנות אותן, ישנם משחקי רביעיות רק לאוצר מילים. 
בחנות wizkids ברעננה תוכלו למצוא מגוון רחב של משחקים ללימוד אנגלית. 

 רביעיות אוצר מילים

רביעיות מילים ופענוח קריאה, לשלב מאוחר יותר

תיאור פעילויות

את השלבים המתקדמים של השיחה והמשפטים, אפשר לבצע במקביל לשלב הקריאה. לא צריך לחכות שהילד ידע ממש טוב משפטים כדי לעבור לשלב הקריאה.

אפשר ללמד את הילדים מבנים קבועים של משפטים, כמו המבנה של Present Progressive.
כל פעם נראה כרטיסיה חדשה ונשאל את הילדים מה האיש או האנשים עושים. 
התחילו מיחיד ותאמרו:

He is swimming
He is talking
He is smiling
He is dancing

וכו...
ולאחר מכן הוסיפו את צורת הרבים, הראו כרטיסיות שבהם הרבה אנשים עושים פעילויות ועזרו לילד להרכיב את המשפטים:
They are singing
They are buying food
They are talking on the phone

וכו...
כרטיסיות ללימוד פעלים

השלב השני: מתחילים לקרוא

במקביל לשלב החשיפה של המילים והמשפטים הקצרים, אפשר להשמיע את שיר הabc וללמוד בע"פ את השיר (להשמיע ברקע בזמן אמבטיה/אוכל/הרכבת פאזל... ) ולאחר תקופה של כל החשיפה הזו אפשר לגשת למודעות הפונולוגית.

יש שיר ביו טיוב שנקרא: phonics song והוא נותן את האות ואת הצליל שלה עם מילה חדשה.  כדאי להאזין ולצפות בקליפ כדי לחבר אות, למילה חדשה ולצליל שלה. 

במקביל לכל התהליך, אפשר לשחק משחקים שתפקידם להתאמן על התאמת אות גדולה לקטנה. ראו את הפוסט בנושא משחק התאמה עם מקלות כביסה. הילד יעבוד עם טבלה מוכנה מראש ויסתכל עליה, ישחק בהתאמה, עד שידע את כל האותיות.


משחק של ביצים עם אות גדולה אות קטנה




לימוד האותיות 

בכל פעם שתרצו ללמד את הילד אנגלית, הקדישו כחצי שעה לפעילות על אות.  
אפשר להתחיל לפי סדר הABC אבל לא חובה.
אפשר להתחיל מאותיות שמתקשרות לכם למה שאתם עושים בבית, למשל, אם לארוחת ערב הזמנתם או הכנתם פיצה, למדו את האות P. 

כדאי לשייך כל אות למילה שנשמעת אותו דבר בעברית (cognates). הדבר יקל על הילד או הילדה, במקום ללמוד אות, צליל שהיא מייצרת ומילה חדשה בבת אחת, הם צריכים רק ללמוד אות חדשה. 
למשל כשנלמד את האות P p  נאמר לילדים שהאות P עושה צליל כמו בתחילת המילה פיצה. 
בדרך זו הילדים למדו, אות, צליל ומילה חדשה באנגלית. 

תכנית עבודה לכל אות
הקדישו לפחות כמה ימים לכל אות. 

1. כל פעם שנחליט ללמד אות חדשה תחילה נחזור לשיר הphonics ונזכר במילה שנאמרה שם.
 נשיר יחד את הקטע של השיר.
2. נגיד כמה מילים שנשמעות אותו דבר בעברית ומתחילות באות הזו. 
שימו לב שאין לכל אות, מילה כזו בעברית. כשאין, נלמד מילה חדשה במקום. 


A a-  avocado, astronaut
B b-  banana, balloon
C c-  coffee
D d- dragon, dolphin
E e- eskimo
F f - flamingo
G g- gorilla, guitar
H h- Helicopter, Hamburger
I i- Indian, igloo
J j- jeans, jeep
K k- Koala, kangaroo
L l - lemon
M m- mango
N n - Nike, nine
O o- Orange 
P p- pizza, pyjamas
Q q- Quiet
R r- radio
S s - sandwich, sandals
T t - Television
U u- up
V v- Vet, video
W w - walkman
X x- X
Y y- yoyo
Z z- zebra


בנוסף נוסיף עוד מילים באנגלית שמתחילות באות הזו.

3. נלמד לכתוב את האות. בגוגל יש הרבה דפים שניתן להדפיס ולעבור על האותיות (הקלידו tracing letters). 
4. בהתאם לאופי הילדים נעשה יצירה ביחד עם האות החדשה:
באתר הזה  וגם באתר הזה יש הרבה יצירות עם אותיות, דפים להדפסה, בובות וקישוטים שונים עם אותיות. 
5. נדבר על האותיות בזמנים שונים למשל אם אנחנו אופים בצק לחלה, נוכל להכין אותיות מהבצק. אם אנחנו מכינים עוגיות אפשר לאפות בתבניות של אותיות באנגלית. 
6. ילדים שאוהבים יצירה יכולים להכין קולאז'ים של תמונות של מילים שמתחילות באות מסויימת. אפשר לשים על המקרר או למסגר ולתלות בחדר. 
7. אמרו לילדים שיכינו ציור ויחביאו בתוך הציור את האות. פרטים נוספים ראו בפוסט הזה. 

שלב הקריאה

לאחר שלימדנו את הילדים כמה עיצורים ואות ניקוד אחת, אפשר לשלב שעורי קריאה. 
מכיוון שהילדים יודעים כבר לקרוא בעברית, עיקרון הקריאה לא יהיה להם זר. 
נצרף את האות  B b לאות A a ונקרא לאט לאט עד שזה יתחבר למילה שנשמעת /ba/ 
אחרי שנלמד למשל את האות G g  ואת האות E e נוכל לעזור להם לקרוא מילים כמו /bag/  /ag/  /ab/   וכו...

משחקי קריאה

בשלב תחילת הקריאה, מומלץ להשתמש באותיות מעץ או בכרטיסיות. הסיבה היא שזה יוריד את רמת הקושי. אם אנחנו רוצים להתרכז בקריאה, כדאי להוריד את מאמץ הכתיבה באותו הרגע, ולהשאיר את הכתיבה לכשנרצה להתאמן על כתיבה תמה. 

ניתן לשחק בקריאה על דלת המקרר עם אותיות מגנטים.







ניתן לשחק עם אותיות מעץ: 





ניתן לכתוב את האותיות על כרטיסיות ולהדפיס. באתר הזה יש כרטיסיות והרבה יצירה להדפסה.  

כל פעם לשנות את סדר האותיות ולקרוא ביחד. 
בהתחלה נעזור לילד או לילדה לקרוא ונדגים, ולאחר מכן נאתגר אותו וניתן לו לחשוב מספר שניות עד דקה לבד. 

מה אחר כך?
בשלבים שלאחר מכן, כאשר הילד כבר מכיר את כל האותיות ואת הצליל שלהן, פונים לפענוח מילים קשות יותר, דבר זה יעשה בבית הספר על ידי המורה. להורים שהגיעו לשם מהר ורוצים להמשיך, ניתן להשתמש בכרטיסיות הנהדרות של רונית חצרוני. 


כרטיסיות קריאה של רונית חצרוני

חשוב שהתהליך יהיה כייפי ובקצב של הילד, בלי אתגר גדול מדיי.  
אנחנו לא רוצים להרוס את הסיכוי שאנגלית יהיה המקצוע האהוב על הילד :) 

 לשאלות ובקשות, אנא בקשו חברות ופנו אליי בדף הפייסבוק שלי בשמי: הילי זוורו. 

שימו לב, הכתוב כאן מבוסס על הניסיון שלי כמורה, וכבוגרת לימודי בלשנות והוראה, באם תחליטו ליישם את המוצע לעיל, אתם עושים זאת על אחריותכם בלבד. יש להיוועץ עם מומחים בתחום לפני העבודה עם הילד.

לימוד מהנה!!

הילי
  

עברית, english, efl games, חדשנות

הוסף רשומת תגובה

2 תגובות

‏אנונימי אמר/ה…
Great article. Of course each child is different and there are many different way to teach. My son is 8 months old and hears both English and hebrew all day long.
For the letter U I would use umbrella. Easier for a child to understand. W I would use water. Walkman do not exist and would be harder to explain to a child. For the letter x we can use xray or xylophone. For y use Yellow.
הילי, תודה על פוסט מרתק!