מכיוון שתחום החשבון הוא חדש בשבילי, החלטתי שהדרך היחידה להתחבר למשהו חדש ופחות מוכר היא....להכין עליו משחק!
עברתי על החומר היטב ופתרתי את חוברת השבילים : "חישובים על מאה, חוקי פעולות והמספרים עד 1000" שעלי להשלים מכיתה ב' וראיתי שהנושא המרכזי שאצטרך ללמד הוא ישר המספרים ולאחר מכן מגיע הנושא של מספרים שליליים וחיוביים.
החלטתי להכין כרטיסיות צבעוניות עם תרגילים מילוליים של קפיצות על ישר המספרים, תרגילים רגילים של חיבור על ישר המספרים ולבסוף כרטיסיות של מספרים שליליים, התוצאה לפניכם:
למעשה בקובץ הזה ישנם 3 משחקים נפרדים:
1. תרגילים מילוליים של ישר המספרים:
2. תרגילים רגילים אותם נדרשים הילדים לפתור בעזרת קפיצות על ישר המספרים:
3. מספרים חיוביים ושליליים:
ישנם 27 קלפים לכל קטגוריה.
מה עושים עם הקלפים?
פתירת תרגילים בחשבון מעולם לא הייתה מלהיבה כל כך!!
מחלקים את הכיתה לשלוש קבוצות, לאחר מכן אפשר לתת לכל קבוצה תשעה כרטיסים ולעשות תחרות: מי הקבוצה הראשונה שתסדר את הקלפים בסדר עולה ראשונה.
לאחר שקבוצה מסויימת סיימה (צריך לתת לכולם לסיים) הקבוצות האחרות צריכות לבדוק שהיא לא טעתה בשום תרגיל. לשם כך יצטרכו כולם לפתור את התרגילים, כדי להוכיח שהם באמת ניצחו או לא.
אם נמצאה טעות בחישוב, הקבוצה המנצחת היא הבאה בתור, וכך הלאה.
אם נמצאה טעות בחישוב, הקבוצה המנצחת היא הבאה בתור, וכך הלאה.
אני חושבת שיהיה מאוד נחמד לשנות קצת לפעמים את המשחק ולהוסיף ווריאציות שונות, למשל:
1. כל קלף דבוק לגבו של כל משתתף ואסור לו להוריד אותו. (אפשר גם על המצח אבל זה יחזיק פחות זמן).
החוק הזה יצריך את כולם לעבוד בשיתוף פעולה! לספר אחד לשני מה יש להם על הגב ולפתור את התרגילים של האחרים.
2. ווריאציה נוספת: כשהקבוצה סיימה היא צריכה להסתדר בשורה כאשר כל תלמיד מחזיק בידו גבוה למעלה את הקלף שקיבל. רק אז שאר הקבוצות בודקות אם אין טעות.
3. אפשר לשחק את זה עם החוק שאסור לדבר, רק לכתוב.
4. אפשר לחלק לקבוצות קטנות ולתת לכל קבוצה הרבה קלפים כך שהיחס הוא לא קלף אחד לתלמיד, אלא הרבה קלפים על השולחן והתלמידים צריכים להסתדר לבד.
5. אפשר לשים את הקלפים במרכז חשבון במעטפה ועליהם לפתור את התרגילים שבקלפים.
6. אפשר לתת לקבוצה משימה: הביאו אליי רק את התרגילים שתוצאותיהם מספרים דו ספרתיים/ מעל 20/ מתחת ל70 וכו.. ועוד כל מיני משימות. הקבוצה הראשונה שמביאה את התרגיל הנכון היא המנצחת.
ישנן כיתות שמעדיפות לא להתחרות ולכן אפשר לבצע את כל המשחקים לא באותו הזמן אלא בתורות. לאחר שסידרו את המספרים בסדר עולה, על שאר חברי הכיתה לפתור גם ולהוכיח שהם צדקו, כך כולם נשארים פעילים ואין תחרות כלשהי.
להורדת הקובץ לחצו כאן.
יש ללחוץ על החץ הקטן המורה מטה.
חישובים מהנים!!
3 תגובות