פרויקטים גלובלים עם כיתות אחרות בעולם- המדריך השלם!


התחלתי להטמיע פרויקטים גלובליים בכיתתי בשנים האחרונות ומאז לא הבטתי לאחור. פרויקט המשלב התקשרות אותנטית על בסיס לימודי ותרבותי עם בית ספר במדינה אחרת בעולם פותח צוהר לעולם חדש שממנו אין כבר דרך חזרה.  פרויקטים בין לאומיים נותנים לילדים הזדמנות לבקר במקומות שאולי לעולם לא היו מגיעים אליהם והם נותנים לילדים הזדמנות לדבר עם ילדים שאולי לעולם לא היו מדברים. השנה ערכתי שיחת סקייפ עם בית ספר בניגריה, אפריקה. שוחחנו עם ילדי כיתה ה' על החיים בניגריה ובית הספר ובסוף גם שרנו שיר של הביטלס ביחד. שיחת סקייפ כזו ממחישה היטב יתרון נוסף, פרויקט כזה מעודד ילדים לראות נקודות מבט שונות ובמיוחד מטפח אמפטיה בקרבם.
הכנה לשיחת סקייפ היא תמיד מרגשת, היא כוללת הכנה של שאלות באנגלית בקבוצות, חלוקת תפקידים בין הילדים (ה"שואלים", וה"עונים") ותכנון טכני (התאמת שעות, שינוי מערכת ובדיקת תוכנה). אך בקרב תלמידי הכיתה, הדבר בעיקר בונה קהילתיות, מגביר את תחושת השייכות ומעודד השתתפות של כל ילדי הכיתה. התלמידים עובדים קשה יותר וברצון רב יותר על מנת "לייצג" את ישראל בכבוד ודבר זה מחזק מיומנויות של שיתוף פעולה ועבודת צוות. העלאת מוטיבציה כבר אמרנו?

העולם בכף ידם

פרויקטים גלובליים לא חייבים להיות סינכרוניים. הכוונה, המפגשים יכולים להיות דרך שליחת מכתבים או חפצים/בובות בדואר, או דרך סרטוני וידאו שנשלחים אחד לשני. דרכים אלו יעילות ביותר כאשר שתי המדינות אינן נמצאות בבית הספר באותו הזמן (הפרש שעות גדול מדי).

שיחת סקייפ עם בית ספר באוסטרליה


היכן אפגוש מורים מכל העולם?

1.     Microsoft Education- באתר של מייקרוסופט בחינוך ישנה אפשרות למצוא מורים מכל העולם המעוניינים בשיחת סקייפ בסגנון .Mystery Skype זוהי שיחת וידאו שהמורים מארגנים לילדי כיתתם בה הילדים שואלים אחד את השני שאלות כן/לא, כל כיתה בתורה, עד לגילוי המיקום של המדינה השנייה. הכיתה הראשונה שמנחשת מאיין הכיתה השנייה היא ה"זוכה". פעילות כזו מומלצת להתחיל בשיתוף פעולה עם מורים לגיאוגרפיה ואנגלית בהם הילדים לומדים על כדור הארץ, ההמיספרה הדרומית והצפונית, יבשות, שמות האוקינוסים בעולם וכו... זהו המשחק האהוב על התלמידים והוא גם קצר טווח, מדובר בפעילות של כ 20 -30 דקות לכל היותר.

תלמידים מדברים עם כיתה בעולם ומנסים להבין מאיזו מדינה היא

 
Microsoft Education   מציע עוד שלל פעילויות גלובליות חינוכיות המשלבות טיפוח מיומנויות של פתרון בעיות. למשל,  דרך Skype Collaborations אפשר להצטרף אל או להתחיל פעילות יזומה בה שתי כיתות עובדות לפתרון בעיה באחת הכיתות. כך למשל כיתה בקנזס, ארה"ב פתרה משבר מים חמור לכיתה במדינת קניה שבאפריקה.


איך מצטרפים? פותחים חשבון ב education.microsoft.com   לוחצים על "Skype in the classroom"  ושם בוחרים מאחת האפשרויות.


2.     Google + communities – לגוגל פלוס יש אפשרות להצטרף ולהיות חלק מקהילות. ישנן הרבה קהילות שעוסקות בפרויקטים בין לאומיים וחיבורים בין כיתות. להלן כמה משמותיהן:

Connected Classroom Workshop, Classrooms without Borders, Bringing the World into the Classroom.

בקהילות כאלו, ישנם פוסטים רבים שמועלים על ידי מורים מרחבי העולם להם אפשר להגיב ויש כמובן גם אפשרות להעלות פוסט משלך עם הסבר על מהות הפרויקט שברצונכם לערוך. מורים המעוניינים להצטרף יענו לכם ותוכלו לתכן יחדיו פעילות.

3.     Edmodo : רשת חברתית למורים בה אפשר למצוא מורים בעולם בקהילות השונות של האתר. אני ממליצה להצטרף לקהילת PBL אבל כמובן שאפשר להצטרף לכל קהילה שרוצים. הפעולות שניתן לעשות כדי להכיר מורים: להעלות פוסט בקהילה מסוימת/ לשלוח בקשת "קשר" למורה מסוים/ לענות לדיונים קיימים ולהציע פרויקט משותף.

4.     iEARN  : זהו פרויקט בין לאומי בו משתתפות כיתות רבות מכל העולם.
יש
להכנס ל IEARN.org, לאחר תהליך של רישום ואימות ניתן להצטרף לדיונים בפורום מורים, להצטרף לפרויקטים שונים הקיימים כבר, לפתוח פרויקט משלכם לאחר השתלמות קצרה, ליצור קשר ישיר עם מורים דרך מנוע החיפוש search חיפוש educators , ולאחר מילוי קריטריונים מסוימים יהיה ניתן לראות רשימת מורים בעולם.

TWITTER : פתחו חשבון בטוויטר וחפשו  את התאגים #
Skypeintheclassroom#
MysterySkype#
MicrosoftEDU#
אפשר גם להעלות בקשות לטוויטר עם יום ושעה בהם תרצו לקיים שיחת וידאו, לתייג עם ה# הללו ואנשים העוקבים אחר התאגים הללו יראו את הפוסטים שלכם, ישתפו אותם ואולי יענו. 

רעיונות לפעילות קצרות

שימוש בדואר רגיל
אפשר לעשות שימוש בדואר רגיל על מנת לתת הרגשה של אוטנטיות וקרבה. משהו פיזי שבו אפשר לגעת בו הופך את הכל ליותר חוויתי ומוחשי בשביל התלמידים. למשל: שליחת בובות שישמשו כ"תיירות" בארץ השנייה. את הבובות אפשר להעביר בין ילדי הכיתה, כל ילד לוקח את הבובה ליום אחד. אפשר גם להחליט שהבובה נשארת בכיתה ומצטלמים איתה. ניתן לשלב כתיבה על כל תמונה ולתרגל מיומנויות כתיבה. ניתן גם להקליט סרטון עם הבובה ולתרגל מיומנויות דיבור. בנוסף אפשר לשלב פעילות של שליחת מכתבים. התלמידים יכולים לכתוב מכתבים והמורה יכולה לשלוח במרוכז את המכתבים למורה במדינה השנייה.

כל תלמיד לוקח את הבובה הביתה ושולח תמונה ומשפט באנגלית עם הבובה.

We are playing Taki

העיר שלנו!
כל כיתה יכולה לצלם תמונות מרחבי העיר שלה ולהעלות אותה לפלטפורמה דיגיטלית שיתופית כמו: VoiceThread / GoogleSlides בה התלמידים יכולים לכתוב משפטים או פסקאות על המקום שהם צילמו ולהציג את עירם לכיתה השניה. ניתן לשלוח לכיתה השנייה והם יכולים להוסיף "הערות" או "שאלות", הילדים יקבלו חזרה את השאלות ויענו עליהן. ניתן גם להסתכל באזור המגורים של הכיתה בחו"ל בgoogle earth  וליצור מפת השוואה מפוצלת של שתי הערים.


מפת השוואה בין שתי השכונות

 
פותרים בעיות יחד!
תלמידים יכולים לעשות מיזם קהילתי משותף. אפשר להצביע על נושא המיזם הקהילתי בעזרת answergarden ואז לבחור נושא שהם רוצים לקדם בעיר שלהם למען הקהילה. הדבר צריך להתאים לשתי הכיתות ולמלא צורך קהילתי שיש בשתי הערים.

סיור וירטואלי
בנוסף, אפשר להביא משקפי גוגל Cardboard, משקפי מציאות מדומה, ובעזרת טלפון חכם ואפליקצית: GoogleStreets אפשר לערוך סיור וירטואלי בשכונה של הכיתה השנייה. פעילות זו נותנת תחושה יותר מוחשית של אזור שונה לחלוטין משלנו ומעצים את הקשר ואת החוויה הבין לאומית.

סיור וירטואלי בעזרת משקפי תלת מימד



השוואת חגים
פעילויות השוואה בין חנוכה לחג המולד מאוד מעניינות ואפשר ליצור סרטונים רבים, למשל: סרטונים של ילדים עם הסביבונים שהכינו בשיעור אמנות, החלפת שירי חג וכדומה. שנה שעברה כיתות ו' שלחו לבית ספר באנגליה שיר חנוכה שעשו עם המורה למוזיקה "מי ימלל" ובמקביל קיבלנו מהם שיר חג מולד Last Christmas.
ילדים יכולים לחקור ולמצוא 4 עובדות על חג המולד ולעשות מצגת השוואה בין חג המולד לחג החנוכה.
בנוסף אפשר לעשות השוואה בין חג פורים לחג Halloween בו גם מתחפשים. פעילויות השוואה עובדות מעודדת חשיבה מסדר גבוה. כמו כן, אפשר להעלות שאלות על חגים ולקבל תשובות.

כיצד בונים פרויקט גלובלי שנתי?

שלב קביעת המטרות הלימודיות
יש לקבוע מה המטרה שלי בתחום הלימודי. לאן אני רוצה להגיע בסוף הפרויקט? מהם הנושאים שעליי ללמד? מה תכנית הלימודים ומה היא כוללת?

שלב קביעת המטרות בתחום המיומנויות
יש לקבוע את המטרה שלי בתחום מיומנויות החשיבה. (חשיבה ביקורתית/ פתרון בעיות/ מיומנויות השוואה). אילו מיומנויות חשוב לי לטפח בקרב תלמידיי?

שלב מציאת שותפים
 יש למצוא מורה אחר/ת במדינה אחרת לפי המקורות הרבים הקיימים.
יש לשאוף למצוא כיתה באותה קבוצת גיל.
כדאי לכתוב מכתב מקדים למורה בו אנו מתארים את בית הספר שלנו, הכיתה, המטרות הלימודיות שלנו, מדוע אנחנו מבקשים לחבור, תאריכים והיקף הפרויקט שאנו רוצים לערוך.
חשוב להיות רגישים להבדלים התרבותיים ביננו ולהיות מנומסים ככל שניתן.
כדאי לכתוב מספר רעיונות לפעילויות שילהיבו את המורה השני/ה ואם אפשר גם לשלוח דוגמאות לפעילויות דומות שעשינו בעבר, ההמחשה הויזואלית מאוד עוזרת לרתום את המורה השני לרעיונות שלנו ולשתף איתנו פעולה.

כדאי להחליט על תמה אחת מרכזית שהיא הבסיס לחיבור ולפרויקט המשותף.

דוגמאות לתמות:
 "הכרת תרבויות אחרות", "ילדים סביב העולם", "עזרה לזולת", "יוצרים שינוי סביבנו", "הצילו את כדור הארץ", "משחקי ילדות סביב העולם", "ספרים שאנו אוהבים" ועוד.

שלב הסינתזה
על פי תגובת המורה השני, לוקחים את המטרות ששמנו לעצמינו וכותבים תכנית פרויקט אשר תמלא את כל המטרות שלנו: בתחום הלימודי, בתחום המיומנות, בתחום התמה המרכזית ובתחום החיבור בין הכיתות.
חשוב לתת גם למורה השני להתבטא ולהציע רעיונות ותמיד להציע ולשאול את דעתו. מאוד יתכן כי רעיון מסוים יתאים למטרות שלנו אבל לא למטרות שלו. יש לבצע פרויקט שהואWIN WIN  לשני הצדדים.

שלב כתיבת המשימות
מתכננים מספר משימות משותפות.
יתכן שחלק מהמשימות יעשו לבד ולא יהיו קשורות לצד השני כמו: הכנה ועריכה של קטעי וידאו, הקנייה בכיתה של חומר מסוים, כתיבת משפטים במבנה מסוים, השוואה ביננו לבינם, תכנון מיזם קהילתי בקבוצות וכו... בנקודות מסוימות תהיה השקה בין התכנים של שתי הכיתות ובנקודות אחרות אנחנו נהיה היחידים שנעביר פעילות מסוימת לכיתה.
משימות משותפות כדאי לערוך בפלטפורמה דיגיטלית נוחה לתלמידים לשימוש, ולצרף הוראות.



כלים שיתופיים שקל להשתמש בהם
גוגל DOCS – פלטפורמה לכתיבה משותפת באותו המסמך. מצוין לפעילות שאלות ותשובות בין התלמידים בנושאים שונים.
גוגל Slides – כלי נהדר ליצירת מצגות משותפות רב תרבותיות למשל בנושא ארוחת בוקר אהובה.
AnswerGarden - כלי מצוין לסיעור מוחות שיתופי- למשל אם נרצה להעלות בעיות שונות שיש בעיר שלנו ולראות אם יש משהו משותף לנו ולכיתה השנייה.
Skype and Google Hangout- פלטפורמות לשיחות וידאו.
linoit- אתריי לוחות שעם בהם אפשר לכתוב ולהעלות פתקיות. ניתן להשתמש למשל כאשר רוצים להעלות תמונות מחופשת הפסח ולענות על השאלה: מה עשיתי בחופשת האביב?  ניתן גם לעשות לוח שעם שיתופי בנושאים שונים ולכתוב על סרט/יישומון או ספר אהוב ולראות אם הילדים בשתי המדינות אוהבים את אותם דברים. 

אם המשימה היא רק לתלמידים שלנו יש לכתוב אותה בצורה מסוימת אך אם היא גם לכיתה השנייה, יש לאפשר למורה השני גם להשתתף בהכנתה או להוסיף לה חלק כתוב.

כדאי ליצור משימות ביניים בהם עורכים רפלקציה, משוב ואפילו ממלאים מחוון אישי רפלקטיבי.

שלב הסיכום
 בסיום הפרויקט כדאי לערוך תערוכה מסכמת בה התלמידים מספרים על החוויה, התהליך שעברו ונותנים הסבר על התוצרים השונים.

תערוכה עומדת: תערוכה סטטית בבית הספר שבה ישנם פוסטרים ותמונות עם הסברים כתובים מתחת או בצד התוצרים.
תערוכה חיה: תערוכה אליה מוזמנים אנשים כמו הורים, ילדי בית הספר, מורים או אנשים מהקהילה. בתערוכה חיה אפשר לזוז ולדבר, לענות על שאלות המבקרים ולהראות סרטונים בטלפונים חכמים, להשתמש ב QR codes או להשתמש במחשבים ניידים.

תערוכה מסכמת

הפעילויות והאפשרויות הן אין סופיות, והכל תלוי בנו, המורים. הצלחת הפרויקט תלויה בקשר שנבנה עם המורה השני/ה, הכימיה ביננו וכמובן הנחישות, הגמישות המחשבתית והזמן שנקדיש לכך.

 מוזמנים להציע לי חברות בפייסבוק ולשמור על קשר!

הילי זוורו




tags: PBL, english, efl, games


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות