הנסיך הקטן: תכנית עבודה לשעור דוברי אנגלית

השנה שובצתי להנחות את קבוצת דוברי האנגלית בקבוצה הטרוגנית של ילדים מכיתות ב' ועד ד'.
החלטתי לפקס את הקבוצה בנושא ספרותי ובייחוד בנושא הספר האהוב עליי: הנסיך הקטן.
ידעתי שאוכל לדבר על מילים חדשות ועלילה מעניינת אך ידעתי שאת הפוקוס אני אתן על המסרים הסמויים בסיפור, הביקורת הסמויה נגד עולם המבוגרים והקונטקסט ההיסטורי של הסיפור.

פרק ראשון
בפרק הראשון מסופר על הטייס בעודו ילד, על הפעם שקרא בספר על כך שנחשי בואה בולעים את טרפם בשלמותם ואז נופלים לתרדמת של שנה שלמה. בעקבות מה שקרא, צייר הילד נחש בואה שבלע פיל. תחילה חשב הילד שאנשים יפחדו מהציור אך בסופו של דבר, כל המבוגרים חשבו שזהו כובע סתמי. המבוגרים אמרו לו לוותר על הציור ולהתרכז במקצועות בית הספר כמו: גאוגרפיה, הסטוריה וחשבון.

בכיתה
הפרק עורר דיון על ההבדלים בין ילדים למבוגרים, תחילה כל ילד בקבוצה סיפר על סיטואציה בה מבוגר לא הבין אותו.
לאחר מכן הילדים היו צריכים לצייר ציור ולראות אם שאר חברי הכיתה הבינה מה מצויר.
לבסוף, הילדים קיבלו משימה למשך השבוע: הם נדרשו להראות את הציור למבוגרים שונים ולשאול אם הם מבינים את מה שהם ציירו. ולחזור עם מסקנות על עולם המבוגרים.




פרק שני
בפרק השני, הטייס מתרסק עם מטוסו במדבר סהרה וזמן קצר לאחר מכן פוגש את הנסיך הקטן. הנסיך הקטן מבקש ממנו שיצייר לו כבשה. לאחר מספר ציורים שמהם הנסיך אינו מרוצה, הטייס מצייר לו קופסא ואומר לו שהכבשה שהוא רוצה נמצאת בפנים. הנסיך היה מאושר. הוא אפילו אמר לטייס שהנה הוא רואה איך הכבשה נרדמת לה.

בכיתה
לאחר שקראנו את הפרק, התעורר דיון בנושא דמיון. הדמיון בקרב הילדים הוא גדול מאוד לעומת המבוגרים. ומיד התחלנו במלאכת ציורי קופסאות משונות. הילדים נתבקשו לצייר קופסא ולאחר מכן לשאול את שאר חברי הכיתה אם הם מנחשים מה יש בתוך הקופסא. הילדים ניחשו וניחשו עד שמישהו הצליח לגלות או עד שהתלמיד גילה לכולם.







פרק שלישי
בפרק השלישי, הדיאלוג בין הגיבורים מאוד מעניין. הטייס אומר שהוא התרסק עם מטוסו ובתגובה הנסיך שואל "גם אתה נפלת מהשמיים"? וכך הטייס מבין שהנסיך הגיע מכוכב אחר.

בכיתה
הילדים עשו הצגה של הפרק. הם מאוד נהנו לחלק תפקידים, לכתוב תסריט ולהציג בפני כולם והדבר הביא אותם לידי קריאה נוספת מעמיקה של הטקסט.

 

פרק רביעי
הפרק הרביעי מאוד מורכב ודרש זמן רב לקרוא אותו ולהבין אותו לעומק.
הפרק מדבר על כך שהמבוגרים מבינים רק מספרים. קודם הוא מספר על האסטרופיזיקאי שגילה את האסטרואיד ודיבר על כך בכנס גדול ואף אחד לא האמין לו מכיוון שלא לבש חליפה אלא בגדים טורקיים מסורתיים. מספר שנים לאחר מכן הוא לבש חליפה ואז כולם האמינו לו.  לאחר מכן הטייס מדבר על כך שמבוגרים אוהבים מספרים. הוא מספר על כך שאם נגיד שראינו בית יפה ונתאר אותו, מבוגרים לא יבינו שהוא יפה אלא אם נגיד שהוא עלה למשל 20,000 דולר, אז יחשבו שהוא יפה. הוא מספר גם על כך שהם תמיד שואלים את אותן שאלות על חברים כמו: כמה אחים יש לו? איפה הוא גר? כמה כסף אבא שלו מרוויח? ולא שאלות כמו איך נשמע הקול שלו והאם הוא אוהב לאסוף פרפרים.

בכיתה
הפרק עורר המון שאלות אישיות, סיפורים של חוויות אישיות עם ההורים, ודיון על מה קורה לנו כשאנחנו מתבגרים ומה זה בעצם לאהוב מספרים.

פרק חמישי
בפרק הרביעי הנסיך מספר לטייס כיצד יש לנקש נבטים חדשים לבל יגדלו להיות עצי באובב בוגרים. הוא מסביר כיצד עצי הבאןבב הופכים גדולים מאוד בזמן קצר ואם לא ננקש אותם בזמן, הם יכולים להקיף את הכוכב הקטן כולו והכוכב עלול להתפוצץ!

בכיתה
בכיתה שוחחנו על המסר של הפרק. הילדים הבינו שיש להציף בעיות כבר בהתחלה ולא לחכות שיהיו גדולות וכבר לא נוכל לשלוט בהן. המשימה הייתה לעשות תאטרון בובות של הצגה עם אותו המסר. הילדים הכינו הצגות בקבוצות עם בובות אצבע שחילקתי להם. אחת ההצגות הייתה: הכלב המפחיד של השכנים ואזהרה שלא להתקרב. לאחר שהילד לא נשמע לאזהרות, הכלב תוקף אותו.
לאחר מכן הובלתי את הילדים לקונטקסט ההיסטורי של הסיפור ונתתי להם להגיע למסקנה שהספר נכתב בזמן מלחמת העולם השנייה והאזהרה על עצי הבואבב היא בעצם מטפורה לזמן עליית הנאצים והמלחמה שבאה אחר כך.




פרק שישי
בפרק הזה יש הסברים על שקיעות מסביב לעולם בכדור הארץ לעומת שקיעות על הכוכב של הנסיך הקטן. הטייס מסביר שכשזה אמצע היום בארצות הברית, השמש שוקעת בצרפת. בכוכב של הנסיך הקטן הוא פעם צפה בשקיעה 44 פעמים!

בכיתה
התפלאתי לגלות שהילדים לא מבינים את מה שכתבו בפרק. הסתכלנו על הבדלי שעות מסביב לעולם ואמרנו משפטים כמו:
When it is midday in Israel, the sun is rising in the United States.
לאחר מכן ילד אחד היה השמש ואני החזקתי כדור ואמרתי שהוא כדור הארץ. הראיתי איך כדור הארץ מסתובב ואייך פעם אחת יש שקיעה ( ואז הילדים היו צריכים לצעוק sunset) ופעם יש זריחה (הילדים היו צריכים לצעוק sunrise). לאחר מכן הבאתי כדור קטנטן והדגמנו אייך יש כל כך הרבה זריחות ושקיעות ביום עם אסטרואיד קטן.
לאחר מכן הילדים היו צריכים לבחור את המשפט האהוב עליהם בפרק ולצייר אותו.  הרבה ילדים בחרו את 44 השקיעות. וחלק בחרו גם את "יפה שקיעת שמש ללב עצוב", משפט שגם עליו ניהלנו דיון, מדוע השקיעה יפה למי שעצוב?





אפשר להציע לי חברות בפרופיל: הילי זוורו


ובעמוד הפייסבוק.

הילי


עברית tags: english speakers, english, efl, games

הוסף רשומת תגובה

1 תגובות

Unknown אמר/ה…
מקסים. אהבתי מאוד