שבוע גיבורי על- אקטיביזם בקהילה!





שבוע גיבורי העל הינו חלק מתכנית של טיפוח יזמות ומעורבות חברתית בקרב ילדים בשם "יוצרים שינוי", זוהי תכנית בין לאומית שמטרתה לעודד ילדים להיות מנהיגים, יזמים ואנשים שעוזרים לקהילה תוך העצמת תחושת המסוגלות.  את רוב דפי העבודה, הסברים על הפעילות ועוד רעיונות לפעילויות ניתן להוריד מאתר יוצרים שינוי בקישור הזה.

הכל מתחיל מסיפור...

בתחילת השבוע התלמידים צופים במצגת ומאזינים לסיפור על יהלי בארץ הדמיון.
יהלי תמיד האמין בכוחו לעזור ולשנות. הוא ראה את עצמו כבעל כוחות-על כמו סופרמן.
יהלי רצה לנקות את גן השעשועים בשכונה, אך אמו אמרה לו שזה אינו תפקידו, אלא תפקיד העירייה...
לבסוף יהלי ביקר את בת דודתו, שבעזרת חבריה ניקתה את חופי ברזיל. היא מיחזרה את האשפה שהיתה על החוף והכינה ממנה מסכות ותחפושות.
יהלי הבין שגם הוא יכול להביא לשינוי!

ומאז ועד היום הוא וחבריו יוצרים שינוי!

צפייה בסרטונים של יוצרי שינוי אחרים

לאחר הסיפור, התלמידים צפו במספר סרטונים בנושא שינוי שילדים עשו.
בסרט אחד טיפלו בכובד הילקוטים, ביצי חופש וסרטון שלישי בכמה נושאים ביניהם קשישים.

הילדים מלאו דפי תצפית, בהם סיכמו את הסרטים שבהם צפו, את הבעיה שהוצגה ואת הפתרון לבעיה.

למשל: הבעיה: הילקוטים כבדים ->
הפתרון: הכנת שיעורי בית ממוחשבים. 

דפי התצפית לצפייה בסרטונים של יוצרים שינוי:


בנוסף, בתחתית הדף, התלמידים הציעו פתרון אחר, לאותה בעיה.
למשל, לבעיית כובד הילקוטים, הציעו התלמידים לפתח רובוט שיסחוב את הספרים לילדים או מתן שיעורי בית, פעם בשבוע.
פעילות זו מטפחת חשיבה יזמית יצירתית בקרב הילדים.

גילוי כח העל שלי

בשלב הבא עסקנו בפיתוח חשיבה אקטיביסטית.
הילדים חיפשו מה "כח-העל" של כל אחד מהם. כח-על הוא אותו כישרון או יכולת שהילד אוהב ו/או חזק בו.

לילדים הוסבר שניתן לגייס את כח-העל שברשותם בכדי ליצור שינוי סביבם.

בפעילות הראשונה, כל תלמיד הכין רשימה של מה שהוא אוהב לעשות (עד 18 דברים), למשל, לשחק, לבשל, ספורט, לצייר וכו'


לאחר מכן, סיווגו את הפעילויות לקטגוריות שונות, למשל: מה אני אוהב לעשות לבד, מה עשיתי השבוע, איזו פעילות עולה כסף וכו'... כך התוודעו הילדים יותר ויותר לכוחות-העל שלהם ולמדו על עצמם דברים חדשים.



בינגו חברים

הפעילות הבאה הייתה בינגו חברים.

במשחק הבינגו הילדים השוו בין הרגלים, תחומי עניין, ותכונות משפחתיות ואישיות  של ילדי הכיתה. באופן זה למדו האחד על השני, מצאו מכנים משותפים ונהנו מפעילות חקר קטנה.



אקטיביסט בצ'יק!


בפעילות הבאה, כל תלמיד קיבל איור של דמות. הילדים חשבו על בעיה אחת מרשימת נושאים חברתיים. לדוגמה: עוני, בע"ח, קשישים, חולים, איכות הסביבה וכו'


הם בחרו בעיה חברתית כלשהי וסימנו על הדף מה יוכלו לעשות עם הידיים כדי לפתור את הבעיה, מה יוכלו לעשות בעזרת הרגליים ובעזרת הפה כדי לפתור את הבעיה וכתבו זאת בתוך הדמות באזור הפה, הרגלים
והידיים. 



לדוגמה: בעיית מחזור הבקבוקים

ברגליים, אוכל לצעוד לפחי המחזור.
בידיים, אוכל למיין את הבקבוקים שהושלכו לפח הלא נכון.

בפה, לעודד אנשים למחזר נכון.



כוחות על בפעולה!

בפעילות הבאה הילדים התחלקו לקבוצות לפי תחומי העניין, הם ניגשו לדף ורשמו את שמם בתחום שהכי קרוב לליבם.


לאחר שישבו יחד בקבוצות לפי תחומי העניין, בפני כל הקבוצות הוצגה בעיה חברתית.
כל קבוצה נתבקשה לפתור את הבעיה בעזרת התחום המשותף שלה.

לדוגמה, הבעיה: הרחוב שלי מלוכלך
קבוצת הספורט בחרה לפתור את הבעיה באמצעות טורניר זריקת אשפה לפח כמו בכדורסל.
קבוצת הספרים בחרה למחזר ספרים באמצעות צביעת דפים ישנים להכנת ספרים חדשים.

קווה קווה

בפעילות הבאה, התלמידים מתאמנים בחשיבה יזמית מעצבת בעזרת קווה קווה שהם מכינים, הפלייר נמצא בקישור של האתר של יוצרים שינוי:



הפעילות נעשת בשני שלבים, אחד של התנסות והשני של מילוי דף מנחה בעת פעילות הקווה קווה. 

בפעילות הילדים בוחרים צבע, בוחרים מספר, פותחים וסוגרים את הקווה קווה כמספר הפעמים שנבחרו ואז מגלים תחום בחיים כמו: בית ספר, חברים, מדינה, עולם וכו... לאחר מכן בוחרים בעיה שקשורה לאותו תחום, עונים על שאלה לגבי אותה בעיה ומשלימים משפט. 




הילדים מתחפשים לגיבורי על

יום השיא  היה ביום שישי, בו התלמידים קיבלו איור של גיבור/ת-על (לבנים ובנות) בהם רשמו את שם גיבור-העל שהמציאו לעצמם, את כוחות-העל שלהם (אחרי כל מה שגילו על עצמם במשך השבוע)  וכיצד יוכלו לעזור לאחרים באמצעות כוח העל שלהם.

כל התלמידים שרצו בכך, גזרו וצבעו את הגיבור/ה שלהם, גזרו מסכות וגלימות והתחפשו לגיבורי-העל שלהם. כל אחד לגיבור-העל שהוא. 















לקחתי נייר גליל מפה כחולה, גזרתי ממנו "גלימות", בנוסף נתתי להם דפים לגזור מהם מסכות לעיניים. 


לבסוף הצטלמנו והכנתי מגנטים שתלינו על דלת הכיתה. 


התמונות הסופיות של גבורי העל:




לסיכום:

בשבוע זה הילדים:

למדו אקטיביזם מהו
פיתחו חשיבה יצירתית
פיתחו מיומנויות כתיבה
הרחיבו מיומנויות חברתיות בין-אישיות
למדו על נושאים אקטואליים שונים
התקרבו בעוד צעד לכיוון הקמת מיזם חברתי משלהם 




אפשר להציע לי חברות בפרופיל: הילי זוורו

ובעמוד הפייסבוק.


הילי


tags: PBL
משחקים, עברית

הוסף רשומת תגובה

2 תגובות

‏אנונימי אמר/ה…
פעילות מקסימה מעוררת.חשיבה אשמח לעשות בגן עם הילדים
היכן אני יכולה להשיג,את דמיות גיבורי וגיבורות העל לצביעה ?
Hili Zavaro אמר/ה…
תעשי חיפוש תמונות בגוגל
Superhero coloring pages
איזה כייף לילדי הגן!!!