סדנאות תקשוב כיפיות


הי, הפוסט היום קצת ארוך.. אני רוצה לספר על החוויה שלי בקבוצת מורות משקיעות, על הסדנאות שאני מעבירה ולהביא קצת דוגמאות לכלים מתוקשבים שאני מאוד אוהבת ....

קבוצת מורות משקיעות

בקיץ האחרון הצטרפתי לקבוצת הפייסבוק מורות משקיעות, קבוצה שבה מורות מחליפות חומרי הוראה, קבצים ורעיונות. מצאתי את עצמי נהנית ממה שמורות אחרות משתפות ושיתפתי קבצים שאני הכנתי.

לאחר כחודשיים- שלושה, עלה לי רעיון כייפי חדש- עריכת סדנאות ביתיות למורות. חשבתי שיהיה ממש כייף לארח כמה מורות בביתי, להעביר ידע, לשתף בידע, להתנסות ואפילו ליצור דברים יחד.  העליתי את הרעיון לקבוצה. שרית מלר, מנהלת הקבוצה, אהבה מאוד את הרעיון והמורות עשו לייק.

כמה ימים לאחר מכן, שרית התארחה בתכנית הבוקר של אורלי וגיא וייצגה את המורות בכבוד, היא אפילו הזכירה אותי! שרית סיפרה שיזמתי את הסדנאות המשותפות הללו.



השתלמויות תקשוב למורים

בעברי עבדתי בבית ספר שכולו מתוקשב. בית ספר ציבורי רגיל שאליו מגיעים כל יום תלמידים, לתלמידים בו אין ספרים ומחברות מנייר אלא מחשבים ניידים, והספרים והמחברות דיגיטליות. בשלוש השנים שעבדתי שם כמורה לאנגלית ומחנכת התוודעתי לכלים רבים, חקרתי את הנושא, עברתי מספר השתלמויות וערכתי מספר רב של פעילויות מתוקשבות בכיתותיי, פעילויות המקדמות למידה שיתופית ומייעלות הערכה חלופית, הערכת עמיתים ובנוסף יוצרות עניין בכיתה בכך שהן רלוונטיות לתלמידים ובעיקר יוצרות שעורים שונים ממה שחוו עד אותה העת.

בנוסף, זו השנה השנייה שאני מעבירה השתלמויות באנגלית במרכזי פסגה שונים במרכז, ההשתלמות נקראת "אנגלית- דרכים להצלחה" (בשילוב תקשוב) וכבר נוכחתי שהדרכת מורים היא דבר מספק מאוד, הידע עובר הלאה לעוד עשרות ומאות תלמידים ואפילו מפגש בודד יכול להוביל למאות שיעורים שבהם תלמידים נהנים, משחקים, מסירים חששות מנושאים מפחידים ומבינים את הנלמד בצורה טובה יותר.

סדנאות תקשוב ביתיות

אז החלטתי - למה לא לחלוק את הידע? וכך, כמה ימים לאחר השידור, הצעתי למורות המשקיעות סדנא ביתית בתל אביב בנושא שילוב תקשוב בכיתה.

בסדנא הראשונה הגיעו אלי הביתה שגית, סיוון ויהודית, מבתי ספר בראשון לציון, גבעתיים והרצליה. את יהודית הכרתי כי עבדנו יחדיו בעבר והיה ממש כייף להתראות אחרי החופש הארוך! הכנתי את הטלויזיה שלי כדי שתהיה ה"לוח", ועליו הוקרן כל מה שרציתי להעביר להן.




 הספקתי בשלוש שעות להכיר להן מספר מכובד של כלים ולתת להן להתנסות בהם. אבל הדבר הנפלא שאפשר לעשות בסדנא אישית, ואי אפשר במייל או בפייסבוק זה הדיון וסיעור המוחות שעורכים סביב השימושים בכלי, העלאת הרעיונות, היישום בתחומי הידע השונים וכו..  הרעיונות עפו באוויר וכולן נהנו מהם והתחילו לתכנן ולחשוב אייך זה יראה בכיתתן.  




לאחר הסדנא העלנו פוסט ראשון וגאה לקבוצת הפייסבוק על הצלחתה של הסדנא. הפוסט גרר הרבה תגובות ומעל 400 לייקים...


הרבה מורות ביקשו שאגיע אליהן לעיר להעביר את הסדנא הזו. בהתחלה לא ידעתי מה לעשות, אחר כך חשבתי לעצמי שאולי אצליח בחופש לערוך עוד סדנאות, ואולי, אם המורות באמת מאוד רוצות וזה חשוב להן, אסע אליהן. 

החלטתי להענות להזמנה של נטלי, שהזמינה אותי לביתה ביבנה להנחות סדנא לעוד 8 מורות משקיעות מכמה בתי ספר: אומנויות ע"ש לאה גולדברג ביבנה, חביב יסודי בראשון לציון, גינסבורג האלון ביבנה ומחט"ב איילון בחולון. וכך נסעתי באחד מערבי חול המועד סוכות ליבנה.



כשפגשתי את נטלי נפעמתי, קודם כל יש לה חיוך רחב והיא התגלתה כמורה ואמא משקיעה ! על השולחן שלל עוגות, עוגיות ושתייה לאורחות. נטלי מהר מאוד הראתה לנו את רכבת המספרים הראשוניים שבנתה מקופסאות גפרורים ואת מגנטי האותיות שהכינה לכיתה.  הבית שלה חם ומלא בתמונות משפחתה הכוללת מספר ילדים כולל בחור בצבא ותינוק מתוק בשם סול בן שנה ושמונה, ממש כמו גדי שלי, מסתבר שנולדו בשבועיים הפרש!

 ושוב חיברתי את המחשב לטלויזיה וכשהגיעו המורות המשקיעות, התחלנו לעבוד! ההשתלמות הזו היתה שונה מהראשונה מכיוון שהיינו הרבה יותר בנות, זו היתה סדנא תוססת ומלאת כייף וצחוק, שרה אפילו אמרה שבאתר הקומיקס ובאתר הסיפורים היא תשתמש גם עם הילדים בכיתה וגם עם הנכדה שלה! 
בסדנא הזו השתתפו מורות מכל תחומי הדעת: עינת מורה למדעים, אפרת מורה לחשבון, כנרת ועינת מורות לאנגלית והיו הרבה מורות לשפה ומקצועות רבי המלל. כשסימנו את הסדנא נטלי העלתה פוסט לקבוצה:


למחרת הגעתי לתל מונד, ליד נתניה, היתה זו סדנת בוקר מיוחדת וכייפית במיוחד: אני ועוד ארבע מורות מבית ספר בכר-רוסו שבמושב צור משה ומורה מבית ספר גורדון בכפר סבא.


כשהגענו, ורד, המארחת המקסימה, שאלה איזה קפה נרצה לשתות ואפילו הציעה קפוצ'ינו, ורד מאוד התפלאה שרציתי נס פשוט "כמו בחדר מורים" :) ולא הייתי היחידה...
הצלחתי להעביר הרבה מידע אבל הדבר החשוב ביותר בסדנאות זה לחוות בעצמנו את הכלים, ולקיים דיון רעיונות ושימושים שונים ליישום.

לאחר הסדנא ורד המארחת העלתה פוסט לפייסבוק עם תמונה של כולנו:


בדומה להשתלמות שאני מעבירה במרכזי פסגה אני משתדלת לעשות סדנאות חווייתיות. בהשתלמות פסגה, לא קל לגרום
 ל 20 מורות להשאר ערות ולהנות בהשתלמות שמתחילה בשעה 16:00 ונמשכת עד 19:15! אבל אם מפעילים את כולם, זה מצליח, פשוט צריך לשלב הרבה פעילויות שונות אחת מהשנייה, במדיות שונות (פעם במחשב ופעם משחק מפעיל מנייר כמו יצירת פוסטר או משחק זכרון) והרבה עבודות בקבוצות, עם חברי קבוצה מתחלפים.




לשמחתי התגובות הטובות ממשיכות להגיע מהבנות, אנחנו ממשיכות לדבר בקבוצות הוואטאפ ובפייסבוק.






מתוך הסדנאות...

בניתי את הסדנא שתעבור בצורה החוויתית ביותר לפי השלבים הבאים:


1. התנסות בכלי כתלמידים- תחילה אני שולחת לינק למורות (לינק מקוצר שהן מעתיקות למחשב) והן עונות על שאלה מסויימת ומבצעות משימה. למשל, הכלי הראשון בסדנא הוא answergarden. ביקשתי מהמורות להכנס ללינק ולרשום אסוציאציות למילה "תקשוב". כל דבר שעולה להן לראש, יש לכתוב מילה אחת כל פעם וללחוץ Enter מיד אחרי.  להלן תוצר ענן האסוציאציות שבנינו בסדנא ביבנה.

2. לאחר שהמורות התנסו בכלי, אנחנו עורכים דיון קצר שבו אנחנו מבררים מה עשינו ומה הכלי יכול לעשות. לאחר מכן עוברים לסיעור מוחות שבו אנו מעלות רעיונות לשימושים שונים בכלי בתוך הכיתה. כל מורה מעלה רעיונות מהתחום שלה או מתחום אחר. זה השלב שהראש נפתח וחיוכים מתחילים לעלות על פני המורות... :) זה באמת הכי כייף.  הראש מתחיל לעבוד ולחשוב אייך יראה השיעור הבא. 

3. בשלב הזה אני מנחה את המורות ביצירת מסמך דומה באותו הכלי, כלומר זהו חלק טכני שבו עוברים שלב שלב ויוצרים מסמך משלנו עם שאלות משלנו בשביל השיעור הבא. למשל הanswergarden הזה שיצרנו בסדנא בתל מונד. 

4.עוברים להתנסות בכלי הבא!


לאחר הפרסומים בפייסבוק פנו אליי הרבה מורות וביקשו את רשימת הכלים. החלטתי לרשום פה את רשימת הכלים אבל זכרו שרשימת הכלים והמדריכים לא ישתוו לסדנא, כי בסדנא אנחנו מפתחים יחד רעיונות ליישום הכלים. אז העלו השערות, חקרו באינטרנט או שאלו חברות וקבלו רעיונות שונים ליישום בכיתה של הכלים השונים. 

כלים מתוקשבים


1. AnswerGarden  - כל התלמידים נכנסים למסמך משותף ומקלידים מילים בהתאם לנושא שנבחר, המילים שנרשמו הרבה פעמים הופכות להיות גדולות יותר וכך אפשר לראות מהן התשובות הפופולריות ביותר. (מצויין לשמש אסוציאציות, רעיונות לפעולות כיתתיות, כתיבת רגשות הגיבור בסיפור וכו....). מצוין לתחילת נושא חדש, גורם לכניסה רכה יותר לנושאים חדשים ועוזר לפיתוח דיון כיתתי (אני רואה שהרבה רשמו שהגיבור הרגיש עצבות, מדוע רשמתם את זה?...). 

2. Tricider - כלי שמאפשר כתיבת רעיונות במסמך משותף כשלב ראשון, שאר התלמידים יכולים לכתוב יתרונות וחסרונות לרעיונות שנכתבו וכשלב סופי מצביעים על הרעיון הטוב ביותר. (יכול להיות כתיבת סוף אחר לסיפור והצבעה על הסוף המדליק ביותר, יכול לשמש להעלאת רעיונות למסיבת סוף שנה, כתיבת טיעונים בעד או נגד, כתיבה משכנעת וכו). 

3. Quizlet - אתר המאפשר הכנסת אוצר מילים כלשהו ושליחה לתלמידים לצורך למידת אותו אוצר מילים בכרטיסיות והפעלות במשחקים שונים.  מצוין לעברית (לימוד ביטויים וניבים, השלמת משפטים) ואנגלית.  כלי מצוין להעשרת השפה. 

4. מדברים קומיקס- זהו אתר מאוד אסטטי של מטח ליצירת קומיקס, שימו לב שיש לפתוח אותו בדפדפן אקספלורר בלבד. (כתיבת סיפור תורה מסויים כקומיקס, כתיבה דמיונית יוצרת, שינוי סיפור ידוע לסיפור מודרני כקומיקס/שינוי תכונות הגיבור). האתר הזה יכול לפתח חשיבה יצירתית ולטפח כתיבה מסוגננת. 

5. linoit- אתר מאוד פופולרי בקרב מורות, לוח שעם שיתופי. יכול לשלב פתקיות בצבעים שונים (מצוין לכתיבות בנושאים שונים, כל צבע שתלמיד בוחר הוא בעל משמעות אחרת, למשל: כיתבו טיעונים בעד בורוד וטיעונים נגד בירוק או כתבו שאלות בפתקית סגולה ותשובות לשאלות בפתקית צהובה) ויכול גם לשלב תמונות עם כיתובים (פעילות של מה עשיתי בחופש? מי אני? מה החפץ הקרוב לליבי? תלמידים מעלים תמונה וכותבים תחתיה). בנוסף ניתן להעלות סרטי וידאו ללוח השעם שיתופי הזה. שימוש נכון באתר יכול לפתח יכולות הבעה בכתב והצגה בכתב וזה גם מפעיל את הצד הרגשי של התלמיד כאשר הוא מעלה תמונה אישית ומספר על עצמו. 

6. toadysmeet- זהו חדר צ'ט. חדר הצ'ט מצוין לעבודה בקבוצות קטנות דרך לפ טופים ויש לו בקרה של המורה (בניגוד לוואטסאפ). למשל: דיון בנושא בוער: במקום שידברו בקבוצות, יהיה הרבה רעש ותלמידים ידברו יחד באותו הזמן, ניתן לקיים דיון בחדר הצ'ט בדממה מוחלטת (וכייף לעשות מזה משחק שקט!).
זה מפתח את יכולות ההבעה בכתב ויכולות הדיון בקרב התלמידים. 

7. Zaption - אתר זה מאפשר העלאת סרטונים קיימים מיוטיוב והטמעת שאלות לאורך הוידאו. התלמידים מפעילים את הוידאו וכדי להמשיך הלאה צריכים לענות על שאלות הבנה כדי להמשיך הלאה. יכול להיות מצויין למקצוע המדעים, ההסטוריה והאנגלית כי הוא מחזק את ההבנה של הוידאו לכל אורכו.

8. תבניות למבדקי ידע של אורי אלון - שלל מצגות מוכנות למשחקי כיתה בהקרנה על הלוח. בחלקן יש להכניס שאלות וחלקן מוכנות. יש כל מיני סוגי מצגות, אפשר לעשות מהן בעיקר משחקים של תחרויות בקבוצות. 

הסדנאות היו כיפיות ללא ספק,

מקווה שנהנתן ושנתרמתן, והכי חשוב: שזה יעבור לילדים וביחד תחוו שעורים מעניינים!

דרך אגב, ניתן להציע לי חברות בפייסבוק בשם בעברית הילי זוורו. 
ובעמוד הפייסבוק.

הילי


תגים: חדשנות, עברית, technology, games

הוסף רשומת תגובה

5 תגובות

אדוה דנציגר אמר/ה…
הילי תודה על הסדנה הבוקר בתל מונד. מעתיקה את תגובתי בפייסוש:
הילי זוורו -יש מנחים/מורים שצריך לפגוש בחיים והיא אחת כזו! את רוב הכלים כבר הכרתי, אבל הדרך שבה הועברה הסדנא היתה מרתקת לא פחות מהתוכן. מקווה שלמורות בבית ספרנו יצא לפגוש אותה. חוויה מדהימה. מומלץ בחום לעבור אצלה סדנא (האיך מרתק והתוכן מדהים). יישר כח הילי המדהימה!��
נ.ב. אפשר להציע לך חברות לא בפייסבוק!?
אדוה דנציגר אמר/ה…
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
אדוה דנציגר אמר/ה…
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
אדוה דנציגר אמר/ה…
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
נטלי אמר/ה…
הילי היקרה..תודה על סדנה מרתקת, מעניינת ומיוחדת..תודה על הפרגון בבלוג המקסים שלך..נהניתי לארח אותך ואת חברותיי המקסימות ביבנה ואכן הכל בזכות הקבוצה המדהימה "מורות משקיעות". כמו שאמרנו גאווה לראות את המורות המדהימות שמשקיעות גם בחופשה והכל למען התלמידים ושיפור ההוראה.