יצירת שירים והפקת וידאו קליפ בנושאים חינוכיים עם תלמידים


האם אי פעם חשבתם לשלב מוזיקה, שירים, יצירתיות וטכנולוגיה כדי ללמד ערכים חשובים?



בואו ללמוד איך לייצר וידאו קליפ לשיר מקורי שהתלמידים כתבו


שלב 1: לימוד הנושא

הצעד הראשון הוא לימוד מעמיק של נושא שחשוב להנחיל לתלמידים. לדוגמה, בחרתי ב"גלישה בטוחה באינטרנט" – נושא רלוונטי שמלמד כיצד להתנהל בצורה בטוחה וחכמה ברשת. מצוין לפעילות בשבוע גלישה בטוחה. 

חשוב לוודא שהתלמידים מבינים את כללי הבטיחות והשיקולים הרלוונטיים, כך שהנושא יהפוך לחלק מהם.



שלב 2: כתיבת השיר

בשלב הבא, מחלקים את הכיתה לקבוצות, וכל קבוצה מתבקשת לכתוב שיר שמסכם את הנושא. התלמידים יכולים לקחת זוויות שונות, למשל – אחת הקבוצות תכתוב מנקודת מבט של ילד שנפגש עם סכנות ברשת, וקבוצה אחרת תבחר להציג כללים פשוטים לשמירה על בטיחות. הנה דוגמה לשיר:


כשאני גולש באינטרנט,  
יש כללים שצריך עליהם לשמר:  
סיסמה סודית אני שומר,  
לאף אחד אינני מוסר.  


תמונות שלי לא שולח סתם,  
כי ברשת הן נשארות לעולם.  
אם מישהו מציק או מפחיד,  
להורים או למורה מיד אגיד.


פזמון:
גולשים בחכמה, גולשים בבטחה,  
שומרים על עצמנו ברשת הפתוחה.  
מוגנים וחכמים, יודעים מה נכון,  
ככה באינטרנט נגלש בביטחון! 


במשחקי מחשב זה כיף להיות גיבור,
אבל בכל יום צריך לדעת לעצור,
לעשות גם דברים שעושים לנפש טוב -
 ספורט, משחק קלפים, או סתם לחשוב.



שלב 3: ניקוד השיר

לאחר שהשיר מוכן, ניגשים לאתר נקדן לנקד את השיר. הניקוד מסייע להדגיש את המשמעות ומבהיר את ההגייה עבור הבינה המלאכותית שתשיר את השיר בהמשך.
ואז זה נראה משהו כזה:

כְּשֶׁאֲנִי גּוֹלֵשׁ בָּאִינְטֶרְנֵט,

יֵשׁ כְּלָלִים שֶׁצָּרִיךְ עֲלֵיהֶם לִשְׁמֹר:

סִסְמָה סוֹדִית אֲנִי שׁוֹמֵר,

לְאַף אֶחָד אֵינֶנִּי מוֹסֵר.


שלב 4: הלחנת השיר

כדי להלחין את השיר בצורה מקצועית עם בינה מלאכותית, משתמשים באתר Suno.
קודם לוחצים על Create ואז פותחים את אופציית ה-Custom Mode ואז ניתן להפיק לחן שמלווה את השיר, עם כלים שונים ואף זמרים שמבצעים את המילים שכתבו התלמידים.

מדריך תוכלו למצוא פה: קישור


לעיתים יש בעיות בהגייה, ולכן נדרש לשנות מילים או להוסיף ניקוד כדי לוודא שהשיר נשמע ברור. לדוגמה:


- כשהוא לא הגה את המילה "כייף" היטב – החלפתי ל "במשחקי מחשב זה KEF להיות גיבור."

- כשהוא לא הגה את המילה "חכמים" היטב – שיניתי ל "מוּגַנִּים וַחֲה חה מִים, יוֹדְעִים מָה נָכוֹן."


השלב הזה כולל כמה ניסיונות, עד שמגיעים לגרסה המדויקת שמשקפת את המסר באופן הקוהרנטי ביותר.

רק שימו לב שלכל חשבון יש 5 נסיונות בכל יום עם 2 גרסאות לכל שיר. זה מתחדש כל יום.

מורים יכולים לקבל עוד הרבה קרדיטים, פשוט צריך למלא את הטופס שלהם, קישור פה.

סגנון ראשון : קישור

זה שיר יפה שיצא לי קישור

זה השיר שבחרתי להמשיך איתו: קישור


שלב 5: בחירת הגרסה הסופית

התלמידים יוצרים מספר גרסאות של השיר, בוחנים סגנונות שונים, ולבסוף בוחרים את הגרסה שמרגישה להם הכי מתאימה למסר שהם רוצים להעביר. ניתן גם לשתף את ההקלטות עם חברי הכיתה ולהחליט ביחד על הגרסה הטובה ביותר.

שלב 6: הורדת השיר למחשב

לאחר מכן לוחצים על שלוש הנקודות הקטנות ליד השיר ואז על המילה download והשיר ירד למחשב שלכם כקובץ.


שלב 7: הכנת וידאו קליפ

השלב האחרון והמהנה הוא יצירת וידאו קליפ עם בינה מלאכותית. 

הם ניגשים לאתר:

https://noisee.ai/

(תודה להנרי שטאובר שסיפר לנו על האתר המגניב הזה!)

שלב ראשון: לוחצים על create video

שלב שני: פותחים חשבון (אם זו הפעם הראשונה שלכם)

שלב שלישי: מגיעים לעמוד שבו אפשר להעלות את השיר שלכם. לוחצים על החץ הקטן שמורה מעלה ובוחרים את השיר מהמחשב שלכם.  



שלב רביעי: מסמנים 30 שניות או מרחיבים עד דקה. 

שלב חמישי: כותבים באנגלית (אפשר להעזר בגוגל תרגום) ממש מתחת את מה שחשוב לכם לראות בוידאו קליפ. 


במקרה של השיר שלי רשמתי: תלמידים לומדים במחשב, תלמידים משחקים במחשב, תלמידים משחקים ביחד במחשב, תלמידים ניגשים למורה. (רשמתי באנגלית).

הכנת הקליפ לוקחת כחצי שעה עד שעה. יש להמתין בסבלנות.

בזמן שהוא מייצר את הקליפ, הוא מספר לכם מה הוא עושה, למשל יש שלב שהוא מספר לכם שעכשיו הוא מייצר את הרכיבים של הקליפ, כמו למשל השלב שהוא מכין את התמונות, ואז מקבלים הצצה לאיך הקליפ יראה:



לבסוף צופים בקליפ ואפשר לשנות את התמונות, אם יש תמונות מוזרות מדיי, יש אפשרות לערוך את הפרומפט של התמונה בצד ימין של המסך ואז לקבל תמונה חדשה (עריכה באנגלית). 

התוצר הסופי שיצא לי:



פעילויות המשך


1. תערוכה דיגיטלית

- הכנת תערוכה וירטואלית של כל תוצרי הכיתה

- כתיבת הסברים על כל שלב בתהליך היצירה

- הכנת QR קודים שמובילים לסרטונים

מיומנויות: ארגון מידע דיגיטלי, כתיבת טקסט מידעי, עיצוב תצוגה, שימוש בכלים טכנולוגיים




2. הצגה בפני הכיתה

- כל קבוצה מחלקת תפקידים ביניהם- מי מציג מה

- מציגים את הקליפ שיצא להם בפני הכיתה- אפשר לשיר את השיר כמובן!

מיומנויות: עבודת צוות וחלוקת תפקידים, מיומנויות תקשורת, הצגה בפני קהל- קוהרנטיות. 



3. מדריך "צעד אחר צעד"

- יצירת מדריך מפורט לתלמידים אחרים

- תיעוד השלבים, הטיפים והאתגרים

- שילוב דוגמאות מהתהליך האישי

מיומנויות: כתיבת הוראות, ארגון מידע בשלבים, חשיבה תהליכית


4. תערוכה בבית הספר

- כל קבוצה מדפיסה תמונה נבחרת מהקליפ

- יוצרים QR code ומדביקים על כל תמונה, הקוד מוביל לקליפ שיצרו. 

- קוד QR נוסף יוביל לחיבור שהתלמידים כתבו על נושא השיר, מילות השיר ומה הם למדו על הנושא, או על התהליך שעברו. 


5. תיק עבודות דיגיטלי

- יצירת תיק עבודות המתעד את כל שלבי התהליך

- שילוב צילומי מסך מהשיחות עם הבינה המלאכותית

- הוספת הסברים והערות אישיות

מיומנויות: ארגון מידע, תיעוד תהליכים, רפלקציה


6. מפגש שיתוף עם כיתה אחרת

- הצגת התהליך והתוצרים בפני כיתה מקבילה

- הדרכה על השימוש בבינה מלאכותית

- מענה על שאלות

מיומנויות: העברת ידע, תקשורת בין-אישית, הצגה בפני קהל


7. יצירת משוב עמיתים מובנה

- פיתוח קריטריונים להערכת התוצרים

- מתן משוב בונה לעמיתים

- קבלת משוב והתייחסות אליו

מיומנויות: הערכת עמיתים, מתן וקבלת משוב, חשיבה ביקורתית


 סיכום

הפרויקט הזה לא רק מפתח את הידע של התלמידים בנושאים חינוכיים, אלא גם מעורר בהם יצירתיות, עבודה בצוות, ושימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים. כך, אנחנו לומדים ונהנים, ובעיקר יוצרים פרויקט עם השפעה חינוכית ומשמעותית.


הילי זוורו





הוסף רשומת תגובה

0 תגובות