אני מאוד אוהבת להשתמש בקוביה כתחליף לדברים "משעממים".... כמו בחנים ודפי עבודה...
בפוסט הזה אסביר על פעילות קוביית הסיפור אשר אפשר לערוך בכיתת העברית וגם בכיתת האנגלית.
בפוסט הזה אסביר על פעילות קוביית הסיפור אשר אפשר לערוך בכיתת העברית וגם בכיתת האנגלית.
קוביית הסיפור יכולה להיות פעילות מפעילה מקסימה לילדים לאחר קריאת ספר או סיפור כיתתי. התחליף היצירתי לbook report או פעילות post reading. היא אפילו נהדרת להוראת עמיתים, הכנת משחקים לחבר לכל שעור! אפילו חשבון.
המטרה היא לתרגל אלמנטים שונים של הסיפור כפי שעושים בניתוח ספרותי: הדמויות, העלילה, הבעיה בסיפור, הפתרון וכו... אני ממליצה להוסיף שתי שאלות של חשיבה מרמה גבוהה יותר, אתן דוגמאות בהמשך.
השלב הראשון יהיה לסיים לקרוא את הסיפור. זה יכול להיות ספר קריאה שכל הילדים קראו, ספר בחירה כאשר כל תלמיד בחר ספר אחר, זה יכול להיות סיפור קצר מספר הלימוד שקראתם יחדיו בכיתה וזה יכול להיות אגדת ילדים ידועה או משל תנ"כי (ואז נתרגל אלמנטים ספציפיים שאנו רוצים ללמד כמו: משל ונמשל).
רעיונות לשאלות ברמת חשיבה גבוהה:
1. מהי הדמות האהובה עליכם ולמה?
2. מיהי הדמות שהזדהתם עמה ולמה?
3. כתבו סיום אחר לסיפור.
4. לו יכולתם להוסיף תכונה אחת לגיבור הסיפור איזו תכונת אופי הייתם מוסיפים?
5. אם הסיפור היה מתקיים בשנת 2050, אילו פרטים היו שונים בסיפור?
רעיונות לשאלות ברמת חשיבה גבוהה:
1. מהי הדמות האהובה עליכם ולמה?
2. מיהי הדמות שהזדהתם עמה ולמה?
3. כתבו סיום אחר לסיפור.
4. לו יכולתם להוסיף תכונה אחת לגיבור הסיפור איזו תכונת אופי הייתם מוסיפים?
5. אם הסיפור היה מתקיים בשנת 2050, אילו פרטים היו שונים בסיפור?
השלב הבא הוא לשלב את פעילות הקובייה שלאחר הקריאה:
נקליד את השאלות שאנו רוצים על גבי הקובץ.
לאחר מכן נדפיס על גבי דפים, עדיף בריסטולים צבעוניים (A4).
נחלק לילדים ונבקש שימלאו את המידע בתוך הקובייה.
נבקש מהם לגזור את הקובייה לפי ההוראות:
כדי שהקובייה תחזיק כמו שצריך, יש קודם כל לקפל לאורך הסימונים ולהדק טוב טוב:
לאחר מכן יש לשים דבק במקומות המסומנים לכך ולהדביק.
מאחר ואת הפאה האחרונה קשה להדק כי אין איפה להחזיק את הקובייה מהצד השני, אני ממליצה לחזק עם סלוטייפ.
מה ניתן לעשות עם הקובייה:
1. ניתן לערוך מייצג כיתתי של קוביות צבעוניות, התלמידים עוברים בין הקוביות וקוראים את הקוביות של חבריהם.
2. כל תלמיד יכול להציג את הקוביה שלו ובמיוחד אם צייר את הסצנה האהובה עליו הוא יכול להסביר מדוע בחר לצייר דווקא אותה.
3. בקבוצות ניתן להטיל אותה וכל פעם תלמיד אחר נותן תשובה בהתאם לסיפור שלו.
4. תרגול כתיבה מעניין: תלמידים יכולים להטיל את הקוביה ביחד ולהרכיב סיפור חדש מכל המרכיבים שיצאו, אפשר לקרוא לזה: סלט של סיפור. למשל: דמויות מסיפור של דר סוס ישתלבו בסיפור "אריה הספרייה".
5. למידת עמיתים באנגלית פעלים יוצאי דופן בעבר: לכתוב מילה בהווה על כל פאה של הקובייה, לתת לחבר להטיל את הקובייה. בכל פעם שיוצאת מילה חדשה יש להפוך אותה לזמן עבר.
ניתן לתת לילדים להכין את הקוביות כמשחקים לחברים בכל התחומים, אפילו תרגילים או בעיות מילוליות. ברגע שהחבר מטיל את הקובייה, עליו לפתור את התרגיל ולתת לחברו לבדוק לו. אל תשכחו שבפעילות כזו של "הכן בוחן לחבר" יש לומר לתלמידים להכין דף תשובות מראש לשאלות שכתבו.
להורדת הקובץ בעברית ובאנגלית ניתן ללחוץ כאן.
אל תשכחו ללחוץ על החץ הקטן המורה מטה כדי להוריד את הקובץ.
יש ללחוץ על כל תיבת טקסט ולשנות את השאלות אם תרצו.
אם קשה לכן לכתוב הפוך ניתן לסובב את תיבת הטקסט באופן זמני על ידי לחיצה על הנקודה הקטנה מעל התיבה ולכתוב ישר ואז להפוך אותה שוב.
המורה ציפי אנדרסן עשתה את הפעילות בכיתתה ושלחה לי תמונות:
היי הילי,
מצ"ב תמונות של פעילות שערכתי היום בכיתה ג' עם הקוביות. על דפנות הקוביה, הילדים רשמו מילים מתוך אוצר המילים של יחידה 1 מתוך Let's Start, כמו: mat, hat, car, cat, crab, fan וכו', הוסיפו ציור ועיטרו. אח"כ שיחקנו. כולם זרקו את הקוביה, תלמיד אחד הקריא את המילה לדוגמא: cat, וכל מי שיצאה לו מילה מתחרזת, הרים את היד, הקריא אותה ואמר את הפירוש. היה מוי כיף....תודה על הפעילות המקסימה!!!!
אם ערכתם את הפעילות בכיתה אנא שלחו אליי תמונות של שלל הקוביות כדי שאעלה לבלוג!
יצירה ולמידה מופלאה לכולם,
הילי
english, efl, games, משחקים, עברית
0 תגובות